Oscar, kjønnsbestemmelse.

Jeg ble for noen mnd siden " lurt" til å kjøpe 2 oscar. har ikke erfaring med disse, og visste ikke hvor store de blir. Har et kar på 240 l, så det er vel ikke lenge jeg kan ha de. MEN er det mulig å kjønnsbestemme dem ?
Det SKAL være mulig - men ikke mange som klarer det. 240l er altfor lite til to Oscar, de vokser svært fort første året også, du kan iallefall glemme annen fisk sammen med de.
Har en oscar på 20 pluss cm i eit 325 l sammen med 8 ciclider 2 sebra 3 juvel og 3 som jeg ikke husker namnet på. går bra her ser det ut til.
Det er uansett i snaueste laget, og to eller flere krever mye mer plass.
Som sagt jeg ble " lurt " Dette er også en forferdelig hissig fisk, både når det gjelder mat og mot andre.
Hvor gammel er den ( 20 + ) Og er den hissig på de andre?
Oscar er ikke spesielt agressiv egentlig, men den blir stor og er svært sulten, derfor vil den ofte spise det som får plass i munnen - og det er ganske stor fisk etterhvert, de kan gå i sammen med andre litt større ciklider, men med to stk krever det et veldig stort kar for å gå bra i lengden - har sett Oscar som har vokst til 20-25cm i løpet av et år.
Ulvster
Oscar er ikke spesielt agressiv egentlig, men den blir stor og er svært sulten, derfor vil den ofte spise det som får plass i munnen - og det er ganske stor fisk etterhvert, de kan gå i sammen med andre litt større ciklider, men med to stk krever det et veldig stort kar for å gå bra i lengden - har sett Oscar som har vokst til 20-25cm i løpet av et år.

Har 2 Scalare, 2 blå gurami + 1 stor haimalle? men uansett har jeg bltt lurt av dyrebutikken. Men oscar er så sultne at de kommer til å hoppe ut. ( alltid )
Det vil sikkert gå ei stund, men jeg hadde solgt eller levert tilbake Oscarene, i mange butikker får man jo høre at alt går bra uansett - men de kommer til å tømme karet ditt for fisk og omøblere karet ditt når de blir større.

Edit:

Men det kan gå bra ei god stund som sagt...
Ulvster
Det vil sikkert gå ei stund, men jeg hadde solgt eller levert tilbake Oscarene, i mange butikker får man jo høre at alt går bra uansett - men de kommer til å tømme karet ditt for fisk og omøblere karet ditt når de blir større. Edit: Men det kan gå bra ei god stund som sagt...

Takker for svar : ) Jeg har da litt tid til å "områ" meg,før jeg bestemmer meg om hva jeg skal gjøre. ( de er bare ca 8-10 ca ennå )
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap