Kan jeg ha blå acara og neontetra sammen?

Kan jeg ha ett par Blå Acara og kanskje 10-15 Neontetra i samme akvarium? Eller kan neontetra'ene bli spist opp?

Akvariumet er 240 liter, og det går 4 sae i det.

Hvis det ikke går med neontetra, er det noen andre typer stimfisk jeg kan ha sammen med blå acara?
Da blir Acarene din glade - sjansen er rimelig stor for at de blir nattsnacks ja, når det ska sies har jeg 6 Kileflekkrasbora som er enda mindre enn voksen Neontetra, de har gått der lenge med både blå acara, heros, Ildbuk og en Oscar - de blir ikke rørt merkelig nok.......

Edit:

Kongotetra går bra, men de blir ganske store
Men hva med Kardinaltetra? Den blir jo litt større enn neontetra.
Og den stimer visst godt. Så sjansene blir vel litt mindre for at de blir mat?
Det kan gå, men har sett et Blå Acarapar spise opp 16 voksne kardinalertetra over to netter - men det var i ett mindre kar - det KAN gå bra, men er en risikosport.
Jeg har sett litt rundt her og har funnet noen fisker som jeg kunne tenkt meg istedenfor Blå Acara. Hvem ville du ha anbefalt?

- Palettciklide
- Nøkkelhullciklide
- Rød kurvciklide
Paletter er et lite hakk værre med yngel

Men - det du kan prøve er å ha et par til med ciklider i karet ditt, innred det sånn at det blir naturlige territorier med et slags skille (f.eks en rot og mye planter). I en 240l kan du fint ha ett par til med "rolige" ciklider som f.eks Ildbuk, det virker som de ikke bryr seg så mye om de andre fiskene da de bruker mest tid på å overvåke naboen og krangle litt om grenser, det er også ganske morsomt å se på. Ett palettpar vil også fungere.
Men det er ingen garatier for andre fisker uansett.

Oisann. beklager at jeg endret innlegget. Trodde du ikke var så rask til å lese.

Men:

Jeg har sett litt rundt her og har funnet noen fisker som jeg kunne tenkt meg istedenfor Blå Acara. Hvem ville du ha anbefalt?

- Palettciklide
- Nøkkelhullciklide
- Rød kurvciklide

og den Ildbuken, som du sa.
Jeg ville hatt Acara, de er en av de roligste og vakreste ciklidene som det samtidig blir litt størrelse på, hvis du vil ha ciklider som er særlig "snillere" må du nesten se på dvergciklider som de forskjellige Apistogramma artene eller Sommerfuglciklider.
Tusen takk for informasjon!
Det var veldig nyttig for meg. Jeg får se hva som skjer. Kan hende det blir en dvergciklide.

En type Apistogramma kanskje. Har dere én å anbeflae?
Dvergciklider er ikke mitt sterkeste felt, men Kakadueciklide er helt klart verdt å se på, da skal du i tilfelle ha de i en gruppe med en hann og 2-3 hunner.
Eller Regnbueciklide, den blir en del større en Kakaduecikliden, skal også holdes i gruppe.
Ulvster
Eller Regnbueciklide, den blir en del større en Kakaduecikliden, skal også holdes i gruppe.

Ja! Den var veldig fin. Det blir nok en av de to. Takk for hjelpen!
jeg synes sajica er ganske fine
ROLF-FLOR
jeg synes sajica er ganske fine

Vet du om den er "snill"? Vill den spise neontetra?
de biter vis du stikker oppi fingeren når de har yngel, men jeg synes de er snill.
ROLF-FLOR
de biter vis du stikker oppi fingeren når de har yngel, men jeg synes de er snill.

Ja... Da er nok den utelukket.
Den biter nok bare hvis du roter med fingrene i nærheten av egg/yngel - de fleste ciklider forsvarer ynglene sine iherdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap