Passende ciklide i 540liter?

Jeg har grunsbunn i mitt 540l selskapakvarium med mange gjemmesteder, og en del planter.

Jeg ønsker meg noen søramerikanske ciklider i karet som er lette å holde - og som får fine farger. Kanskje hadde også en viss størrelse hadde vært litt artig. (Har dog en stim med kobbertetra i karet som jeg ikke vil skal bli ciklidemat).

Jeg har skjønt at apistogramma må ha sandbunn, så det er vel uaktuelt selv om jeg kanskje kunne tenkt meg noen slike.

Mitt spørsmål er hvilke ciklider kan passe for meg og mitt akvarium?
Håper på forslag!
Hva med ildbuk, nøkkelhullciklide,sebraciklide,juvelciklide,sajica,skalare,diskus???
Takk for forslag!
Sebra og juvel: plantedrepere og svært aggressive...
Sajica: Kanskje det!, dog mellomamerikansk - skal vurderes nøyere.

Discus: har inntrykket av at dette er fisker som er sårbare og dør lett...

Skalare: blir plaget av tetraer?
Hva med Blå Acara? De er fredelige, blir store og får skikkelig fine farger... Paret jeg har bryr seg ikke om plantene så de overlever…

Men tetraene er nok fristendes for de fleste ciklider når de vokser seg til, med unntak av dverg ciklider...
Kobbertetraer er kjent for å kunne være finnenappere, så de ville jeg ikke hatt sammen med scalarer, nei.
Kvitter du deg med tetraene kan du ha en flokk scalarer og uaruer sammen, det tror jeg hadde vært flott.

Ellers går det an å bytte til sand, det er enkelt, kjapt og billig.
Uaruer er plantespisere sant?

Ser for meg at det er vanskelig å skifte til sand jeg - plantene har jo store rotsystem og det er gjødsel under som vi gjøre vannet veldig uklart osv... Masse stener og røtter oppi.

Hva med andre type fisker fra SA? Finnes det noen litt større tetraer som ikke er skivetetraer?
Jeg har Jack Dempsey, multispinosa, flaggciklide, scalare, blåøyeciklide, nicaraguensis og ildbuk i 540'en min (tror jeg glemte noen nå)...

Av andre arter så har jeg tre kongotetraer og 8-10 skjørtetetraer. De ser også ut til å trives. Guppy og neontetra har ikke fungert, de er spist opp for lenge siden.

Dempsey og ildbuk er kanskje de jeg har likt best så langt.

De graver litt hele gjengen men det er ikke så ille og betrakter det ikke som ett problem. Ingen har drevet med finnenapping ennå som jeg kan se. Flere av de legger villig vekk egg.

Skalare
Eztini
Takk for forslag! Sebra og juvel: plantedrepere og svært aggressive... Sajica: Kanskje det!, dog mellomamerikansk - skal vurderes nøyere. Discus: har inntrykket av at dette er fisker som er sårbare og dør lett... Skalare: blir plaget av tetraer?

nei den blir ikke plagd av tetra men kan spise små tetraer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap