Grønn dvergacara

For nøyaktig 1 uke siden fikk jeg anskaffet meg 1 hann og 1 hunn, grønn dvergacara.
De har svømt sammen og "vist" seg fram for hverandre og virkelig vært en fryd for øyet.
Igår skjedde noe helt annet. Hannen ble plutselig angrepet av en fisk jeg ikke kjente igjen fargemessig. Det viste seg å være hunnen, og den var blitt helt svart! Den er vanligvis mer hudfarget. Hunnen jager bort alle fiskene som nærmer seg hulen og er utrolig iherdig.

Betyr dette at den har lagt egg?
Bør jeg ta noen forhåndsregler ang hannen? (den er mer den vimsete typen)
Jeg har også 3 stk praktbotia, og jeg har hørt rykter om at den er en yngeljeger?

Hva bør jeg gjøre her? Det eneste jeg har av ekstra kar er et yngel kar som skal flyte oppi det jeg har fra før.

Og ikke minst, hvis de overlever, hva skal de mates med?

Takker på forhånd for alle nyttige svar=)

Hilsen spent akvarist=)

Rart
sje dem mine vanlige blå akara og miste hanen
Tony L
den var blitt helt svart! Den er vanligvis mer hudfarget. Hunnen jager bort alle fiskene som nærmer seg hulen og er utrolig iherdig. Betyr dette at den har lagt egg?

Slett ikke umulig.

Hvor stort er akvariet?

Hvis det er egg/yngel, og du vil beholde dem, er det nok best å fjerne praktbotiaene ja.
Det høres ut som det er yngel på gang ja, dvergacarahunnen blir veldig agressiv mot hannen da, så det stemmer nok...

Du må fjerne Praktbotian ja hvis du har tenkt å ha igjen yngel - den er en fæl "yngelnapper"
Karet mitt er på 110 l. Jeg vet det er i det minste laget mtp praktbotia, men jeg har også et på 530 liter som er under rehabilitering, og som skal kjøres igang når jeg kommer meg riktig inn i leiligheten. Jeg har per idag ikke noe annet kar enn 110 litern. Tåler praktbotiaen å bli omplassert fram til yngelen er stor nok? og så deretter komme tilbake? eller er det å anbefale å kvitte seg med dem for godt? og heller anskaffe nye når det store er klart?
Kort glede.
Da var alle eggene borte.. Praktbotian kom meg i forkjøpet. Fikk akkurat anskaffet et lite kar å ha dem oppi fram til de blir solgt, men det rakk jeg ikke. Nå er hunn acaraen blitt normal i fargen igjen, og alle eggene er borte..

Kan dette påvirke framtidig egglegging hos acaraen?
Nei, de prøver nok igjen med godt mot
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap