Mine blå acara oppfører seg "rart"

Jeg har et voksent par i min 250 l., og i de siste dagene har jeg observert en litt merkelig oppførsel av dem! De stå front mot front og "kysser", og slik kan de stå veldig lenge! Har lett litt på nettet, men finner ikke noe om akkurat dette.
Og mens de holder på slik, driver den dustete Paletthannen min å tøffer seg! Han er vel redd de skal forstyrre de eggene han ennå ikke har vel!
Margrete
Jeg har et voksent par i min 250 l., og i de siste dagene har jeg observert en litt merkelig oppførsel av dem! De stå front mot front og "kysser", og slik kan de stå veldig lenge! Har lett litt på nettet, men finner ikke noe om akkurat dette. Og mens de holder på slik, driver den dustete Paletthannen min å tøffer seg! Han er vel redd de skal forstyrre de eggene han ennå ikke har vel! ;-)

Prøver igjen!
Er det virkelig ingen her som kan svare meg på dette?
For en gang i blandt har de denne oppførselen fremdelesl Men kan ikke se om d har kommet noen yngel. Har så tett plantevekst at jeg ikke kan se om d er noen små inne i alle plantene heller.......
Det er ganske normalt for Ciklider å "låse lepper" både under lek og for å måle styrke, hvis de leker så blir begge ganske mye mørkere og hannen vil prøve hardt å vise seg med å riste og styre.
Du er sikker på det er han og hun?
Ulvster
Det er ganske normalt for Ciklider å "låse lepper" både under lek og for å måle styrke, hvis de leker så blir begge ganske mye mørkere og hannen vil prøve hardt å vise seg med å riste og styre. Du er sikker på det er han og hun?

Går ut fra det, etter oppførselen og dømme. Til å begynne med var hannen agressiv, og jagde henne, men nå oppholder de seg mest bland alle plantene i karret.
Var litt skeptisk til Palettene mine, men har siden fått høre at Acarene passer godt på avkommet sitt, så jeg håper det stemmer!
Hvis de er nogenlunde voksne vil hunnen være mye mindre enn hannen, det er den klart enkleste metoden å skille kjønn på dem.

Blå Acara passer ganske godt på yngelen, men er ikke på langt nær de beste, palettene kommer nok til å ta en del yngel og annen fisk vil også forsyne seg - spesielt om natta, praktbotia f.eks er noe av det verste slik sett.
Ulvster
Hvis de er nogenlunde voksne vil hunnen være mye mindre enn hannen, det er den klart enkleste metoden å skille kjønn på dem. Blå Acara passer ganske godt på yngelen, men er ikke på langt nær de beste, palettene kommer nok til å ta en del yngel og annen fisk vil også forsyne seg - spesielt om natta, praktbotia f.eks er noe av det verste slik sett.

Joda, de er godt voksne, og det er ganske stor forskjell i størrelsen på de.
Nå har ikke jeg Praktbotia, heldigvis får jeg vel si!
Bare 3 Paletter, 1 hann og 2 hunner. 2 Scalarer, 1 Perlegurami, de 2 Acaraene da, og en stor Pleco. Pluss masse tette planter, nesten alle er flyteplanter, som kan festes til bunnen også, men d er å lage arbeide for seg selv, all den tid Pleco`n kan herje ganske bra m plantene.
En ting er om du virkelig vil ha oppdrett på dem - hvis du går inn for det har du snart fylt opp huset med Blå Acara yngel - som ikke alltid er like lett å bli kvitt, litt det samme som med Sebraciklider, men ikke så ille da.
Ulvster
En ting er om du virkelig vil ha oppdrett på dem - hvis du går inn for det har du snart fylt opp huset med Blå Acara yngel - som ikke alltid er like lett å bli kvitt, litt det samme som med Sebaciklider, men ikke så ille da.

Hadde jo vært artig d da! Men førs må jeg finne noen yngel i "krattskogen" av planter. De er svært flinke til å gjemme seg der inne for tiden!
Særlig hannen! Når jeg retter leselampa mot akvariet så dukker hunnen gjerne opp, i håp om å få noe å spise tenker jeg! Men hannen holder seg godt sjult.
Har de frittsvømmende yngel så kommer de nok frem med dem og tar dem med rundt i karet, de er ikke så flinke til å gjemme dem som f.eks Palettene er, men stoler mer på at godt vakthold skal holde - noe det sjelden gjør i lengden med flere andre fisker i karet - til det er Blå Acara ikke tøff nok, og mange forsvinner natterstid. Det kan hjelpe å la noe lys skinne inn i karet på natta.
Ulvster
Har de frittsvømmende yngel så kommer de nok frem med dem og tar dem med rundt i karet, de er ikke så flinke til å gjemme dem som f.eks Palettene er, men stoler mer på at godt vakthold skal holde - noe det sjelden gjør i lengden med flere andre fisker i karet - til det er Blå Acara ikke tøff nok, og mange forsvinner natterstid. Det kan hjelpe å la noe lys skinne inn i karet på natta.

Jeg har brukt å ha leselampe på når Palettene har hatt yngel, men Palettene oppholder seg på bunnen av karret, og d er derfor adskillig lettere å sette lyset mot dem.
Så jeg får vel bare vente å se om d dukker opp noen småtasser.....
Acaraene holder også yngelen ved bunnen, så leselampe vil fungere her også.
Ulvster
Acaraene holder også yngelen ved bunnen, så leselampe vil fungere her også.

Ok!
nja hvasnkelige å sele er ikke sant

har solgt 3 svære parti igår solgte jeg blå akarayngel for 300 kr
ciklidesyka
nja hvasnkelige å sele er ikke sant har solgt 3 svære parti igår solgte jeg blå akarayngel for 300 kr :)

Foreløbig ser det dårlig ut hos meg ang. acara yngel i hvertfall!
På mange steder rundt omkring på Østlandet er det nesten så man må betale for å bli kvitt Blå Acara og Sebra yngel - men man kan jo ha flaks
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap