Hjelp til å tyde adferd hos palettciklider

Hei!

Jeg har skaffet meg to stk. paletciklider; en hann og en hunn. Jeg trenger litt hjelp til å skjønne hva hannfisken driver med, siden jeg ikke har hatt ciklider før.

Hannfisken har tatt kontrollen i karet, og holder styr på en kokosnøtthule samt en annen hule. Hunnfisken holder seg som oftest langt unna; rundt pumpa/under pumpa. Hannfisken jager henne innimellom, og jeg har ennå ikke sett henne i noen av hulene. Hannfisken virker ikke veldig aggressiv, men han holder definitivt hunnfisken borte fra hulene og den delen av karet.
Vil dette si at de neppe vil bli et par? Bør jeg skifte ut hunnfisken, eventuelt hannfisken? Hvordan pleier par å oppføre seg mot hverandre (ikke slik håper jeg)?

Andre beboere i karet er èn kuhliål (han skal over i et annet kar; trivs ikke alene naturligvis), en ancistrus sp. oppdrettsvariant, samt noen snegler. Karet er på 160 liter.
Alle vannverdiene er målt, og stemmer overens med palettciklidens krav, men tempen skal litt ned (ligger på 26, skal ned til 24-25).
Jeg lurer også på om jeg bør ta ut ancistrusen; den er vel en eggspiser om den får sjansen?

Noen med palettciklider som kan si litt om palett-adferd?
Ingen som har peiling på paletter?
For at de skal bli et par må hannen være større enn hunnen. Det kan også hjelpe å ha to hunner slik at det blir litt konkurranse.

At han jager henne slik trenger ikke å bety at de ikke blir et par. Når hunnen er klar vil hun ikke flykte når hannen gjør fremstøt. Da vil hannen stoppe opp, vise seg fram og ta henne med til hulen.
Takk for svar!

Hannen er større enn hunnen, så da er det ikke der problemet ligger. Hunnen spiser og svømmer litt rundt der hun holder til, så det går vel forsåvidt greit. I alle fall dersom det er som du sier; at det antakelig vil endre seg etterhvert.

Jeg tror ikke jeg går til innkjøp av en hunnfisk til; i alle fall ikke ennå.

Når det gjelder ancistrusen; bør jeg flytte den; jeg har hørt at palettciklidene blir noget mer aggressive når de har egg/yngel på gang?
Veit ikke om det er nok plass i så måte i en 160 liter til å beholde ancistrusen?
Er det eventuelt andre fisker som kan gå bra sammen med palettciklider i en 160 liter, f.eks. fisker som holder til i øvre sjikt?
Jeg har et par paletter i en 60-liter som går sammen med noen babyancistrus og noen ottoer. De har yngel for andre gang og denne gangen har de blitt en måned gamle. Palettene mine var venner fra første stund, men det trenger ikkert ikke bety noe. De var litt agressive overfor ottoene med en gang for å beskytte barna, men ga seg når de ble vant til at otto ikke bryr sg om yngel. De er glimrende foreldre. Bytter på å passe yngelet med få minutters intervall. Jeg så forøvrig ikke et egg før det plutselig var yngel, begge ganger. Men de har en kokosnøtt, så de var nok der. Jeg ville vært forsiktig med å putte for mye fisk sammen med dem hvis de skal yngle. De fleste fisk vil spise yngel hvis de får sjansen, og jeg vet ikke hvor effektive foreldrene er på å beskytte dem mot farer. Noen neontetra kanskje? Evt. corydoras. Har aldri sett mine coryer jakte på yngel. Levendefødere spiser alt, større tetraer også. Palettyngelet vokser ganske sakte i forhold til levendefødere, som er det eneste jeg kan sammenligne med, så de trenger yngelpleie lenge. Mine er i overkant av en måned, så dem første gang i jula, og de er ennå ikke mer enn halv cm lange.
Takk for svar.

Jeg tror jeg skal holde meg borte fra bunnfisker, siden (i følge fiskebasen i alle fall) paletter holder til i bunnsjiktet.

Jeg tenkte mer på en eller annen liten tetra/stimfisk som kunne okkupere de øvre vannlagene. Jeg har også hørt at ancistrusen kan være ganske hissig på å spise egg, så det var med tanke på både paletter og ancistrusen at jeg lurer på om jeg skal flytte den.

Heisann
Jeg har et par palettciklider som går sammen med andre typer fisker..de har ingen kokkosnøtt da,men faraofigur som de tydeligvis liker og har lagt beslag på..Det ser ut som det er noe på gang er nå..hunnen har vært rund og rødi buken den sisten tiden og først de siste dagene så har de begge begynt å samarbeide med å passe på denne faraofiguren. De jager bort andre fisker som måtte komme i nærheten. De jager dem ikke så veldig langt unna da, bare nok til at de ikke er der hvor paletten er.. Skifta vann på 100L akkurat her i sted og da snudde jeg litt på faraofiguren med hunnen inni og hun brydde seg ikke det hele tatt at jeg gjorde det..var bare å kikka litt på meg..vi hadde en hunn tidligere ,men hun var så sky og redd for alt og hannen var ikke mye snill med henne så det gikk som det måtte gå..hun døde. men tøtta vi har nå er ikke det minste redd for verken hannen eller meg(som er den som steller med fiskene)

Så nå er jeg VELDIG spent på om det blir noe :o)

Hannen er en flott Palett Ciklide..sterk rødfarge og blåfarge :oD
Hunnen er fin i fargene hun å og har et lite øye bak på ryggfinnen sin :oD
CatClaw
Heisann Jeg har et par palettciklider som går sammen med andre typer fisker..de har ingen kokkosnøtt da,men faraofigur som de tydeligvis liker og har lagt beslag på..Det ser ut som det er noe på gang er nå..hunnen har vært rund og rødi buken den sisten tiden og først de siste dagene så har de begge begynt å samarbeide med å passe på denne faraofiguren. De jager bort andre fisker som måtte komme i nærheten. De jager dem ikke så veldig langt unna da, bare nok til at de ikke er der hvor paletten er.. Skifta vann på 100L akkurat her i sted og da snudde jeg litt på faraofiguren med hunnen inni og hun brydde seg ikke det hele tatt at jeg gjorde det..var bare å kikka litt på meg..vi hadde en hunn tidligere ,men hun var så sky og redd for alt og hannen var ikke mye snill med henne så det gikk som det måtte gå..hun døde. men tøtta vi har nå er ikke det minste redd for verken hannen eller meg(som er den som steller med fiskene) Så nå er jeg VELDIG spent på om det blir noe :o) Hannen er en flott Palett Ciklide..sterk rødfarge og blåfarge :oD Hunnen er fin i fargene hun å og har et lite øye bak på ryggfinnen sin :oD

Sjekka faraoen her nå nettopp og JA de har lagt en pent lite knippe med egg :o) kanskje rundt 40 stk ? så spennende..
Hei!

Ja, da blir det spennende å se hva som skjer videre!

Hos meg har alt roa seg nå, har palettene helt for seg selv, og nå svømmer begge foreldrene rundt med ca. 25 yngel på slep. Skikkelig moro å se på, men herregud så små yngelen er. Først trodde jeg at hunnfisken spiste dem, men enten har jeg sett feil, eller så har hun spyttet dem ut igjen, for det ser ikke ut til at antallet minker nevneverdig. Så da viste det seg at palettciklider var like lett å få yngel på som folk påstår. Moro!
Det stemmer nok at du ser moren "spiser" ungene.
De fanger nemlig rømlinger fra flokken i munnen for så å spytte de tilbake til gjengen. Dette for å holde dem samlet og holde kontroll over dem.
Omicron
Hei! :) Ja, da blir det spennende å se hva som skjer videre! :) Hos meg har alt roa seg nå, har palettene helt for seg selv, og nå svømmer begge foreldrene rundt med ca. 25 yngel på slep. Skikkelig moro å se på, men herregud så små yngelen er. Først trodde jeg at hunnfisken spiste dem, men enten har jeg sett feil, eller så har hun spyttet dem ut igjen, for det ser ikke ut til at antallet minker nevneverdig. Så da viste det seg at palettciklider var like lett å få yngel på som folk påstår. Moro! :)

wow..ja da har jo jeg noe spennende å se fram mot..Gratulerer så fiskebesteforeldre :p
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap