Sommerfuglciklide vs. boliviansk sommerfuglciklide??

Har tenkt å anskaffet meg 5-6 "sommerfugler" i mitt 120 liters sør-amerikanske akvarium. Har lest en del om begge artene, og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken art jeg skal velge. Har lest at den bolivianske er mer hardfør, men den europeiskoppdrettete vanlige varianten skal visst være like hardfør?

Kan jeg evt kombinere begge? Hvor mange bør jeg isåfall ha av hver art? Vet jo at de er pardannende, kan de danne par med en fisk av motsatt art slik at det kan oppstå uønskede krysninger? Vet jo at det ikke anbefales å ha 2 ulike ciklidearter, men vet ikke om det gjelder to så like arter..

Og til slutt; hva slags for gies de? mygglarver? frosne eller tørket? Har bare drevet med flakfor og tabletter + litt grønt fra før..
I et 120l så kan det gå med maks to par, men da må karet tydelig deles i to slik at det blir klare territorielle skiller. Ellers vil det bli bråk uten tvil. Selv ville jeg bare satsa på et, iallefall om du vil ha dem til å yngle.

Får du tak i VF av vanlig sommerfuglciklider så ville jeg godt for det kontra disse dretta utgavene som ikke klarer å leve. De bør uansett ha en Ph ned mot 5, da vill surheten i vannet ta knekken på mye av de som fiskene blir angrepet av.

Av boliviansk sommerfugciklider, så er disse veldig mye mere hardføre og lette å ha med å gjøre.

Dette er to helt forskjellige arter og kan ikke krysses.

Av mat så liker dem diskus bits, frosne mygglarver i ulike farger, frossen artemia, frosne mysis/cyclops m.m.
Takk for raskt svar. Holdte en knapp på de bolivianske fra før også, så starter da kanskje med ett par og ser om jeg kan presse inn ett til etter hvert

Hvordan forer man med f.eks frosne larver? Kan ikke disse bli skadelige om man fryser - tiner - fryser - tiner flere ganger? Og kan de serveres frosne..?
Frossen mat skal ikke tines og så fryses igjen nei.

Du knekker jo bare av en bit med mygglarver, og legger posen inn i frysern igjen. Er ikke værre en det
Litt OT, men er planen fortsatt å beholde slørhalene i dette akvariet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap