Sommerfuglciklider

Hei
Jeg og min kjære har planer om å skaffe oss et stort akvarium snart (rundt 190-300 liter) og har forelsket oss i sommerfuglciklidene. De er så vakre! Derfor tenkte vi at vi i hvert fall uansett vil ha noen slike.
Er det noen som har noen tips til hva slags andre fisker en kan ha sammen med sommerfuglciklider?
Jeg ser at de ikke skal være sammen med agressive fisker blant annet, og at de må ha ganske lav ph (mellom 5 og 6). Så det må jo være fisker som kan tåle de samme vannforholdene også.

Noen råd?
Du kan jo ha en stimfisk, f.eks neon tetra og algespisere f.eks ancistrus. Dette var bare noen eksempler, du kan nok ha noe annet i tillegg
Ja, tetraer er jo greie. Litt kjedelige, men. Sitter nå og vurderer et mindre kar, kanskje 120 l, til sommerfuglciklidene og så heller ha større fisk oppi det største akvariet. For kanskje 300 liter blir litt vel stort bare for sommerfuglciklider?
Hvor mange sommerfuglciklider kan man ha sammen?

Er fremdeles interessert i tips til hva som passe sammen med sommerfuglciklider, da
Her er iallefall en liste over hva folk på akvaforum har sommerfuglciklider sammen med (du må trykke på akvariene for å se)
Er veldig mange andre tetraer å velge mellom, Neontetra og Kardinaltetra er ikke alt. Hva med f.eks. en stim Nannostomus? N. Marginatus er en kjempeflott tetra. N. Mortenthaleri er ekstremt nydelig, men ikke like vanlig i handelen og er som oftest svært høy i pris.
De tetraene var faktisk veldig fine, ja
sammen med ciklider som legger eggene åpent kan du ha dvergciklider som legger eggene i skjul. fks apistogama.

ser også at mange holder sommerfuglciklider med Discus i større kar.

anbefaler å anskaffe vilt fangede sommerfuglciklider de er veldig hardføre i forhold til oppdrettsvariantene.

bilde av mine VF sommerfuglciklider.

ellers er det så mangt flotte tetraer å velge mellom, enda de er litt kjedelige i gemyttet, vil gjester måpe av en flott stim med kardinaltetraer i stuekaret.

Ville gått for sør amerika kar.

Da Sommerfuglciklider sover og legger eggene åpent. Bør du kanskje ikke ha de sammen med ancistruser som braser gjennom plassen deres når de sover på natten og er store eggtyver.
Algespiser som ottoer er tingen samt eplesnegler.

tetraer har du mange flotte arter.
Som nevnt før: Nannostomus Mortenthaleri (har disse og de har en nydelig rødfarge)
Har også sort neontetra, marmorert øksefisk og Kerritetra (sistnevnte går nå med sommerfuglene). Mange flotte teraer, se hvor i karet de liker seg, størrelse, om de er stimfisk eller ikke.
Har de også sammen med coryer og mine har aldri rørt coryene, men det er flere som ikke liker å ha coryer sammen med ciklider.
Da de kan gå etter øynene på coryene.

Lykke til.

Espen
Tusen takk for råd Da har jeg en liste over fisker som jeg kunne tenke meg å ha sammen med sommerfuglciklidene. Det blir nok en stund til ennå, men jeg liker å planlegge i god tid i forveien.
Hvordan får man tak i viltfangede sommerfuglciklider? Og hvor mange bør man ha sammen?
VF ciklider er det ikke alle butikker som tar inn, da de er små og grå og har ofte med seg sykdom.

men isoller de i godt vann noen dager og for de godt så blir de friske =)

jeg kjøpte inn 4 stykk til et 120 L men i et 300 L kan man handle inn 6 stykk+, prøve på 3 hunner og 3 hanner, men det er vanskelig å skille kjønn på så unge exemplarer.
det viktigste er ikke plassen men hjemmeplasser.
det kjekkeste og beste er å ha ET lekspar, men det er veldig vanskelig å finne et fungerende par med å bare kjøpe et av hvert kjønn.

ikke fortvil om en eller flere dør raskt etter innkjøp, ciklidene har reist langt og blitt behandlet røft de siste døgnene.

spør en seriøs forhandler om de kan ta inn VF sommerfuglciklider.
disse yngler også veldig lett om de blir foret godt og får gode leve vilkår.
mine yngler støtt og staig, med høyt overlevelses prosent.

har du sett på killifisker? de kan vel gå godt sammen med sommerfuglciklider, det finner killier som er både flotte og lette og holde.

Tusen takk for utfyllende svar! Bare et spørsmål til, blir VF sommerfuglciklider like flotte som dem man får i butikken?
Killifisk hørtes veldig spennende ut! Likte spesielt godt lyrehale killi, og ser at de skal ha omtrent samme vannverdier. Tusen takk for tipset Nå gleder jeg meg bare så masse til jeg har råd til det store akvariet!
jeg vil si de bli flottere.

mange avlet varianter blir krøplet for de er avlet i massetall og foret med hormoner så de fort kan selges.

VF sommerfuglciklider er gode foreldre og lever lengre og får skikkelig flotte farger etter noen måneders oppforing.
Da skal jeg prøve alt jeg kan å få tak i VF ciklider
Ser ut som om det kanskje blir hele 350 liter på oss her etterhvert. Vi har i hvert fall veldig lyst på det Juwel 350 liters hjørneakvariet (må ha hjørneakvarium pga plassmangel). Da blir det sommerfuglciklider, kanskje en tetra-stim og muligens scalare eller killi... Vanskelig å velge
å du så heldig, har selv lyst på juwel 350 hjørnekar.

men da ville jeg holdt disse : http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1031

Acarichthys heckelii

de er nydelige men en del plasskrevende,

du kan ha både killi og tetraer sammen, killier trivs veldig godt helt opp med overflaten så lenge de får flyteplanter og svømme under og imellom.

tetraer holder seg mer midt i og er ikke revirdannende som killi og ciklider.
så det blir nytrale fisker i midten til å dele revirfiskene =)

kanskje noen koselige små maller i et så stort kar.

det er så mye fint på markedet nå =) ut å kikk.

Det blir nok en stund til vi har råd til det, dessverre. Men vi skal ha det! Må bare vente til økonomien har ordnet seg
Spørs om ikke det blir killi på oss også da, ja. Tetraer blir det nok uansett. Hvilken tetra stimer finest?
kardinaltetra!!! de stimer bra, de lever ikke så lenge som neontetra da som kan bli opp til 10 aar gamle.
kileflekkrasbora stimer også veldig bra.

en god blanding av neonteraer og kardinaltetraer stimer bra .

rasboraer stimer generelt veldig bra, noe bedre en de fleste tetraer, og de finnes i mange fine farger.

Hadde ikke hørt om rasboraer engang, jeg. Er helt fersk Der var det mange nydelige, ja. Men mange av de virker litt små. Er det fare for at killier eller sommerfuglciklider kan spise dem opp eller jage dem?
ville ikke vært redd for det =)
sommerfuglciklider eller killi vil nok ikke spise fisker over 0,5 cm men scalare og diskus må nok ha fisker fra 2 cm og opp for å ikke spise de =)

scalare er en del hissigere en discus da.

Tusen takk for svar igjen Bra at de ikke er i fare for å bli spist, da. Tror ikke jeg vil ha så store fisker som f.eks. discus. Men vet ikke enda, da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap