Hvordan skille kjønnet på apisto.kakaduen?

ser i basen at de som betegnes som en hunn, er gul der. Men er de alltid det? I en akvariebok ser hann og hunn temmelig like ut.

Er det noen forskjell på disse, og isåfall hvilke?
Kan ikke huske at hunnene var gule her hos meg, det er helt sikkert fargevariasjoner(viltfangede og oppdrett).
Mine var mer grå.
Hannene kunne tydelig skilles ut,på grunn av sterk farge på finnene som ble veldig tydelig etterhvert
Hunnene blir naturlig mer gule i forbindelse med lek.

Kulturvarianter kan ha en gul grunnfarve hele tiden, naturlig farvede vil være grålige som frosken sier.

I utgangspunktet er det lett å se forskjell på kjønnene, men hos endel kulturvarianter har hunnene svært maskuline trekk og farver.
ok, da forstår jeg hvorfor jeg noen plasser finner bilder av kakaduehunner som ser ut som hanner...

Hadde vært fint om det i basen ikke bare ble lagt ut bilder av hunner i leksdrakt, men også i sin vanlige drakt.
På de aller fleste apisto'er vises bare hunnene i leksdrakten.

Men så var det en annen problemstilling da: butikken bestiller 1 hann og 2 hunner til meg. Alle som kommer ser ut som hanner. Kan det ha vært en kulturform? Hvor ofte er det vanlig?

Endte opp med bare å kjøpe en av disse, da jeg ikke trenger mange hanner..
Med mindre du skal drive oppdrett er det mulig å holde flere hanner sammen, de bruker å roe seg veldig om det ikke er noen damer å vise seg for.

Det er ikke spesielt vanskelig å skille kjønnene, ta bilder i butikken og legg ut i denne tråden?
Om hunnene trives og får sjansen vil hun stort sett alltid vise disse farvene, ofte er det bare i leksdrakt det går an skille hunner fra forskjellige arter. Legger med et par bilder av naturfarvede hunner uten leksdrakt jeg hadde før. Det som ikke vises på disse bildene er brystfinnenes farve og form som er viktige for å kjønnsbestemme de.

I utgangspunktet vil jeg tro at alt butikken bestiller er kulturformer om ikke annet er anngitt. Noen rapporterer om infertilitet hos fremavlede kakaduer. Jeg regner med at butikken din bestiller gjennom imazo?, alle tre variantene de har av Apistogramma cacatuoides som du finner ved å søke etter apistogramma, , ser ut til å være kulturvarianter. Hvis du ser på A. agassizii er det en variant som heter "Tefe" og det er en vel lokasjon om jeg husker rett, forøvrig en flott fisk.
Så du ser det er mulig å få butikken til å bestille langt finere arter og bedre kvalitet på fiskene enn dårlige oppdrettsformer dog til litt høyere pris, jeg mener det definitivt er verdt de kronene. Akkurat nå er VF baenschi tilsalgs en liten juvel det kan være verdt å få tak i.
Ps: dette er svensk butikkpris så den bør ikke skille seg så mye i din disfavør.

Lykke til hilsen Ola

Ja, de bestiller fra Imazo

Vil det si at det faktisk kan være hunner også blant de fiskene som kom, bare at de ser ut som hanner, siden de antakelig er kulturform?

Og da skilles de på halen? Hanner har mer lyreformet?

Er ikke ute etter oppdrett, men ønsker å se ciklidene i den natulig syklusen, og da inngår lek, yngelpleie etc. Ellers blir det jo bare noen fisker som svømmer frem og tilbake uten mål og mening.
julnil
Ja, de bestiller fra Imazo

Så at min LFS har tatt inn noen A. Trifascata disse har jeg ikke sett på lista fra Imazo så ut til å være bare hanner dessverre.

julnil
Vil det si at det faktisk kan være hunner også blant de fiskene som kom, bare at de ser ut som hanner, siden de antakelig er kulturform?

Ja
julnil
Og da skilles de på halen? Hanner har mer lyreformet?

Hunnene har mindre utdratte ryggfinner og mindre lyrehale. De har også korte brystfinner med svart stripe foran, hannene har mer utdratte. Kan godt være noen klarer å forklare det bedre enn meg, er fiskene voksne er det relativt enkelt å se forskjell.
Nå har jeg kjøpt en til av denne arten. OM det er en av hvert kjønn, vil bare tiden vise.

Egentlig så skjønner jeg ikke hvordan IMAZO selv kan se forskjell på disse på dette stadiet, det er jo små. Hvordan kan de vite at det akkurat er det antall hunner og hanner de sender avgårde, etter bestilling..

Nja, tja, det er vel hipp som happ kanskje? Og om de vet forskjellen, så hvorfor ikke sende dem i separate poser, der det dreier seg om arter som er vanskelige å skille kjønnet på?

Blir spennende å se hva jeg faktisk har kjøpt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap