Sommerfuglciklider og seilfinnemollyer?

hei!
Jeg har et kar på 120 l med bl.a. tre seilfinnemollyer + masse (ca.22 stk.) yngel, og to sommerfuglciklider (har tenkt til å kjøpe fler, men jeg må bare bli kvitt molly yngelet først). Det ser ut til at sommerfuglene ikke trives så godt etter at mollyene tok over hele karet og det tar nok litt tid å få solgt alle de mollyene.

Er det noen som har noe tips om hvordan jeg kan få ciklidene mine til å trives bedre i mellomtiden? (disse fiskene har lagt egg to ganger for ikke så lenge siden, men de gjemmer seg så mye og mister fargen.)

Er det noe jeg kan gjøre for dem?
Hei Sandra

Seilfinnemollyer og sommerfuglciklider er ingen bra kombinasjon, grunnet at mollyene gjerne skal ha høy ph og hardt vann, mens sommerfuglene skal ha lav Ph og bløtt vann.

Så da lurer jeg på hva slags Ph du har i karet? Har du mye planter og flyteplanter som demper lyset. Sommerfuglciklider og dvergciklider generelt er ikke så glad i alt for mye lys. De setter også gjerne stor pris på å ha en stim tetraer i karet. For er tetraene rolige så blir sommerfuglene dette også. Men du må vente til du har blitt kvitt mollyene evt.

2 par med sommerfugler kan også bli litt mye i en 120l, er fort at dette bare blir bråk. Spesielt under lek, så kan plassen bli et problem. Jeg ville heller skaffet meg en flott tetra art og noen Ottoer feks om du ikke har noen algespisere fra før. Corydoras og andre maller vil spise egga på ciklidene om du vil prøve å få dem til å yngle

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap