Sommerfuglciklider trenger råd :)
Inaktiv bruker
har tenkt å skaffe meg 2 par sommerfuglciklider, men lurer på hva annen fisk som kan gå sammen med dem uten at dei blir nervøse (har lest att di blir lett nervøse), kan eg ha dem sammen med små reker uten at rekene blir spist, va annen fisk kan eg ha sammen med dem??
håper på mange svar og tips =)
vist noen vet om sider der de står om sommerfuglciklider vær grei og send linken .
takk
skal være aktiv på linken x)
håper på mange svar og tips =)
vist noen vet om sider der de står om sommerfuglciklider vær grei og send linken .
takk
skal være aktiv på linken x)
Postet 16.03.10 kl 20:18
Inaktiv bruker
og fisken må verre fredlig og ikke spise yngelen til sommerfuglciklider
Postet 16.03.10 kl 20:22
Hei! Lurer bare på hvor stort akvarium du skal ha dem i? Det er ganske viktig å vite for å finne fisk som passer inn..
De fleste tetra-arter er fredlige som passer sammen med sommerfuglciklidene, og de stimer fint og det finnes mange vakre varianter. Med mindre du ønsker oppdrett av ciklidene kan de også fint holdes sammen med maller, men de spiser eggene deres!
Det er dessuten mange sider rundt på forumet hvor folk spør og deler info om sine sommerfugler, så det er bare å titte rundt for å lære!
De fleste tetra-arter er fredlige som passer sammen med sommerfuglciklidene, og de stimer fint og det finnes mange vakre varianter. Med mindre du ønsker oppdrett av ciklidene kan de også fint holdes sammen med maller, men de spiser eggene deres!
Det er dessuten mange sider rundt på forumet hvor folk spør og deler info om sine sommerfugler, så det er bare å titte rundt for å lære!
Postet 17.03.10 kl 17:35
Inaktiv bruker
akvariet er på 100l,
i dag skulle eg kjøpe 4 sommerfuglciklider, de hadde 6 styk så fikk eg de 2 siste som var igjen så di ikke skulle bli alene, så nå har eg 6 styk,
va fisk tror du kan gå bra sammen med di?
i dag skulle eg kjøpe 4 sommerfuglciklider, de hadde 6 styk så fikk eg de 2 siste som var igjen så di ikke skulle bli alene, så nå har eg 6 styk,
va fisk tror du kan gå bra sammen med di?
Postet 18.03.10 kl 17:51
I et så lite akvarium ville jeg ikke anbefalt å ha mer enn ett par - altså 2 stk sommerfuglciklider sammen.. om du tenker å ha 2 par bør du ha over 200 liter, og når du nå har 3 par så bør du ha minst 300 liter, altså er karet ditt ALT for lite. Alle ciklider er svært terretorielle og vil begynne å sloss om reviret sitt etterhvert, og dette kan få fatale følger..
Du spør om hvilke fisker du kan ha sammen med dem, og det er svært mange, bare de er rolige og passer i samme vannverdier som du holder for sommerfuglene. Om jeg skal ramse opp alle artene som passer blir det ganske lang liste.. Sjekk på fiskebasen, bruk søkemotoren der og finn fisker som passer i akvarium under 100liter, og med pH under 7 og samme temperatur osv.
Du bør heller spørre hvilke fisker du IKKE kan ha sammen med sommerfuglciklider, og da er svaret i ditt tilfelle: sommerfuglciklider!
Ville dratt tilbake med 4 stk og klaget på dårlig info fra dyrebutikken snarest
Du spør om hvilke fisker du kan ha sammen med dem, og det er svært mange, bare de er rolige og passer i samme vannverdier som du holder for sommerfuglene. Om jeg skal ramse opp alle artene som passer blir det ganske lang liste.. Sjekk på fiskebasen, bruk søkemotoren der og finn fisker som passer i akvarium under 100liter, og med pH under 7 og samme temperatur osv.
Du bør heller spørre hvilke fisker du IKKE kan ha sammen med sommerfuglciklider, og da er svaret i ditt tilfelle: sommerfuglciklider!
Ville dratt tilbake med 4 stk og klaget på dårlig info fra dyrebutikken snarest
Postet 18.03.10 kl 18:33
Følgende er hentet fra fiskebasen her på AF:
"Mikrogeophagus ramirezi, sommerfuglciklide, er en meget vakker og populær liten sør-amerikansk ciklide. Den trives best i par.
Hvis du ønsker lek på disse bør du skaffe deg flere eksemplarer og la de få velge partner selv. Å putte en av hvert kjønn i akvariet og tro at de vil pare seg vil sjelden fungere. Mikrogeophagus ramirezi er monogame ciklider og begge foreldrene deltar i egg/yngel-pleie.
Mikrogeophagus ramirezi er en rolig og vennlig ciklide som lett blir sky hvis den holdes sammen med agressive/aktive fisker. Innred akvariet med mye planter, steiner og huler. Krever sand/finkornet substrat da den siler sanden gjennom gjellene på søken etter mat."
Det står mye mer om denne fisken, men utfraget skulle tilsi at det var fornuftig å kjøpe fler enn to slik at du har sjanse for at det dannes et par.
"Mikrogeophagus ramirezi, sommerfuglciklide, er en meget vakker og populær liten sør-amerikansk ciklide. Den trives best i par.
Hvis du ønsker lek på disse bør du skaffe deg flere eksemplarer og la de få velge partner selv. Å putte en av hvert kjønn i akvariet og tro at de vil pare seg vil sjelden fungere. Mikrogeophagus ramirezi er monogame ciklider og begge foreldrene deltar i egg/yngel-pleie.
Mikrogeophagus ramirezi er en rolig og vennlig ciklide som lett blir sky hvis den holdes sammen med agressive/aktive fisker. Innred akvariet med mye planter, steiner og huler. Krever sand/finkornet substrat da den siler sanden gjennom gjellene på søken etter mat."
Det står mye mer om denne fisken, men utfraget skulle tilsi at det var fornuftig å kjøpe fler enn to slik at du har sjanse for at det dannes et par.
Postet 23.03.10 kl 22:21
Det der med at de må velge par selv, tror jeg bare er en myte basert på at det er så vanskelig å se kjønnsforskjellen på denne arten.
mange har hatt det de tror er en av hvert kjønn, og dermed konkludert at kjemien ikke stemmer, når det som egentlig var to av samme kjønn ikke fant sammen.
Jeg har nå to sommerfuglciklider, Kjøpte det jeg trodde var en av hvert kjønn. Viste seg å også være det.
De har funnet tonen så det synger etter, og det gjorde de samme døgn som de kom i karret.
Jeg har mine sammen med rødmunner og apisto.ciklider.
mange har hatt det de tror er en av hvert kjønn, og dermed konkludert at kjemien ikke stemmer, når det som egentlig var to av samme kjønn ikke fant sammen.
Jeg har nå to sommerfuglciklider, Kjøpte det jeg trodde var en av hvert kjønn. Viste seg å også være det.
De har funnet tonen så det synger etter, og det gjorde de samme døgn som de kom i karret.
Jeg har mine sammen med rødmunner og apisto.ciklider.
Postet 23.03.10 kl 22:53
Må bare kommentere her.
At dette med monogamitet og at de vil velge egnet partner selv er et myte må jeg si meg uenig i. Nå har jeg hatt sommerfugler en del ganger og opplever det samme hver gang. Kjøper jeg to er det høyst sjeldent at dette fungerer. Jeg kjøpte meg 5 stk. 2 hanner og 3 hoer og av disse var det kun et par som fungerte. De resterende tre ble fjernet. Alle erfaringer jeg har av disse fiskene på de forskjellige tidspunkt jeg har hatt dem tilsier at fiskedatabasen har rett. Og det er faktisk ikke fryktelig vanskelig å se forskjell på kjønn heller hvis man vet hva man ser etter
Når det kommer til stimfisk som trådstarter egentlig lurte på så vil jeg anbefale kardinaltetra eller neontetra da disse også er nervøse fisker. Er de rolige og trygge er sommerfuglene det
Men dette er fisker som ikke stimer veldig godt. Hvis du vil ha flott fisk som stimer vil jeg anbefale rødmunnstetra. Mine stima så godt at de stimet tilogmed inn i håven i butikken :P
At dette med monogamitet og at de vil velge egnet partner selv er et myte må jeg si meg uenig i. Nå har jeg hatt sommerfugler en del ganger og opplever det samme hver gang. Kjøper jeg to er det høyst sjeldent at dette fungerer. Jeg kjøpte meg 5 stk. 2 hanner og 3 hoer og av disse var det kun et par som fungerte. De resterende tre ble fjernet. Alle erfaringer jeg har av disse fiskene på de forskjellige tidspunkt jeg har hatt dem tilsier at fiskedatabasen har rett. Og det er faktisk ikke fryktelig vanskelig å se forskjell på kjønn heller hvis man vet hva man ser etter
Når det kommer til stimfisk som trådstarter egentlig lurte på så vil jeg anbefale kardinaltetra eller neontetra da disse også er nervøse fisker. Er de rolige og trygge er sommerfuglene det
Men dette er fisker som ikke stimer veldig godt. Hvis du vil ha flott fisk som stimer vil jeg anbefale rødmunnstetra. Mine stima så godt at de stimet tilogmed inn i håven i butikken :P
Postet 24.03.10 kl 11:45
Endret: 24.03.10 kl 11:46
Postet 24.03.10 kl 11:46
KaiamorMå bare kommentere her. At dette med monogamitet og at de vil velge egnet partner selv er et myte må jeg si meg uenig i. Nå har jeg hatt sommerfugler en del ganger og opplever det samme hver gang. Kjøper jeg to er det høyst sjeldent at dette fungerer. Jeg kjøpte meg 5 stk. 2 hanner og 3 hoer og av disse var det kun et par som fungerte. De resterende tre ble fjernet. Alle erfaringer jeg har av disse fiskene på de forskjellige tidspunkt jeg har hatt dem tilsier at fiskedatabasen har rett. Og det er faktisk ikke fryktelig vanskelig å se forskjell på kjønn heller hvis man vet hva man ser etter ;) Når det kommer til stimfisk som trådstarter egentlig lurte på så vil jeg anbefale kardinaltetra eller neontetra da disse også er nervøse fisker. Er de rolige og trygge er sommerfuglene det :) Men dette er fisker som ikke stimer veldig godt. Hvis du vil ha flott fisk som stimer vil jeg anbefale rødmunnstetra. Mine stima så godt at de stimet tilogmed inn i håven i butikken :P
Da har vi forskjellige erfaringer når det kommer til sommerfuglciklidene
....og også når det kommer til rødmunnstetra
Ja, disse stimer godt når de er redde, da stiming er en forsvarsmekanisme.
De stimet inni håven av den grunn.
Har selv 80-100 rødmunner i mitt kar, og etter kort tid så slutter de å stime.
Når de føler seg trygge, trenger de ikke stim-forsvaret.
Innimellom stimer de pent, f.eks ved vannbytte eller rett etter en ominnredning etc. Også noen gang skjer det spontant av andre årsaker, men mesteparten av tiden stimer de ikke, og lager like mye kaoseffekt som andre tetra.
Postet 26.03.10 kl 10:11
Postet 26.03.10 kl 10:45
Jeg har svarte fantomtetra sammen med sommerfuglciklider, og iallfall her har det fungert veldig fint. Sommerfuglene var ganske sjenerte fram til tetraene kom i hus, mens nå er de høyt og lavt hele tiden. Ser nesten ut som de har fått innvilget medlemsskap i stimen deres.
I en 100-liter bør det vel være passe med kanskje 6-7 fantomtetra sammen med ett par sommerfugler?
I en 100-liter bør det vel være passe med kanskje 6-7 fantomtetra sammen med ett par sommerfugler?
Postet 30.03.10 kl 18:24
Grattis med kuule ciklider, men få ut 4 av de så fort det har dannet seg et parr, karret er altfor lite til og ha 6 stk slike fisker.
Erfaringen min sier også at man bør sette inn mange slik du har gjordt, får disse liker helt klart og velge seg partner selv.
Disse tar også reker, garantert viss det ikke er kloreker du skal ha da, disse klarer seg i karr med disse ciklidene.
Erfaringen min sier også at man bør sette inn mange slik du har gjordt, får disse liker helt klart og velge seg partner selv.
Disse tar også reker, garantert viss det ikke er kloreker du skal ha da, disse klarer seg i karr med disse ciklidene.
Postet 31.03.10 kl 07:11
Voksne reker klarer seg i karet mitt, men etterveksten er helt borte.
Har du flere hanner i karet kan du garantere at de begynner å stange mot hverandre. RAM ciklid på engelsk. Første gang det dannet seg et par til meg ble den hannen som ikke ble valgt skikkelig aggressiv og gikk konstant til angrep på hannen. Måtte fjerne og levere denne tilbake på butikken. disse ciklidene har gått bra med alle fisker jeg har hatt. Angriper ikke, men dytter bort inntrengere som kommer for nære eggene.
Har de sammen med coryer og dette går veldig bra.
Lykke til videre med en flott ciklide.
Espen
Har du flere hanner i karet kan du garantere at de begynner å stange mot hverandre. RAM ciklid på engelsk. Første gang det dannet seg et par til meg ble den hannen som ikke ble valgt skikkelig aggressiv og gikk konstant til angrep på hannen. Måtte fjerne og levere denne tilbake på butikken. disse ciklidene har gått bra med alle fisker jeg har hatt. Angriper ikke, men dytter bort inntrengere som kommer for nære eggene.
Har de sammen med coryer og dette går veldig bra.
Lykke til videre med en flott ciklide.
Espen
Postet 31.03.10 kl 12:16