Regnbueciklider med munnen åpen

Har to agassizi (hann og hunn).

I dag ser jeg at de begge svømmer med munnen åpen, og gjellene utspilte.
Hunnen er nå leksgul, og hannen er høyreist og brysk med andre fisk.

Min første innskytelse var at det var nitritt i vannet, dog var alle andre fisker (rødmunner, sommerfugler +++) i normal aktivitet. Tok allikevel en rask test, og det var ingen nitritt å spore...

Mens jeg skriver, kom jeg på at det kan være amoniakk?
Kan jo teste for det også, men vil tro jeg ser "ulumskheter" på rødmunnene og sommerfuglene før noen andre arter....

Er dette en del av leken, det å ha munnen åpen?
Er de ekstra truende mot andre fisk slik?

Jeg ga de litt mat for å sjekke om de kunne lukke munnen, noe de kunne.
Jeg vil ikke tro det, men helt sikker kan jeg ikke være før det evt måles.
Har to utvendige filtre med strålerør i overflaten oppe på begge sider av karret. Disse gir god sikulasjon.
Hadde delvannsbytte på ca 40 % i går kveld.

Har en scalare som er en del i overflaten og henter luft, mens den andre scalaren ikke er det. Dette har foregått siden jeg kjøpte dem for en uke siden.

Ingen av de andre fiskene reagerer på noe vis

Begge regnbueciklidene har nå sluttet å ha munnen åpen, for nå.
Når hanner av samme art Apistogramma spiller opp finnene og truer hverandre sidelengs eller rett forfra som et ledd i rivalisering før lek og revirhevdelse, vil det innenfor noen grupperinger av Apistogramma være slik at hannene vanligvis gjør dette med åpen munn, mens innenfor andre grupperinger holdes munnen lukket. Slike atferdsforskjeller tillegges evolusjons- og utviklingsmessig betydning.

Åpen munn ved ritualisert atferd i forbindelse med lek, kan hos disse artene også forekomme når det er interaksjon mellom hunn og hann, eller annen fisk trues.

De fleste artene som har denne åpen-munn atferden, låser faktisk underkjeven i en spesiell stilling når dette utøves. (Medlemmer av Apistogramma nijsseni-gruppen har åpen munn, men fikserer ikke underkjeven).
De Apistogramma’ene som vanligvis har åpen-munn atferd, ihvertfall ved trusler rett forfra, er medlemmene av Apistogramma-cacatuoides-, A. nijsseni-, A. brevis-, A. gibbiceps-, A. bitaeniata- og A. agassizii-gruppene, noen arter innenfor A. trifasciata-gruppen, samt A. diplotaenia og A. elizabethae.

Så antakelig (og forhåpentligvis) er det helt naturlig atferd du har observert.
Tenkte å oppdatere denne.

Tom C hadde helt rett, åpen munn var et tegn på trussel.
Regnbueciklidene gjentok denne handlingen i går, og da så jeg at de hadde egg de beskyttet......en liten stund senere var de imidlertid spist opp (eggene altså).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap