Hjelp!? Fisker dør

Hei!

Jeg har et kar på 60 l som det er sebraciklide, ancistrus og platy yngel i og fra i går til idag er det mange som har dødd (bare sebraciklider) ikke noe feil med vannet. Er det vanlig at frafalle begynner først når det er ca. 10,5 uker? Noen er meget sjefete når det gjelder plass... kan det være at de dreper hverandre p.g.a terrtorium? Er det dumt å gi dem granulater?
hvor mange sebraciklider er det du hadde før dødsfallene? Og ja dem er ofte aggrisive mot hverandre.
Det er ikke lenge du kan ha Sebraciklide ungfisk i en 60l - de blir fort noen olme beist, spesielt når de er flere og plassen er liten - rart de ikke har gjort rent bord med de andre ynglene du har der - men det kommer til å skje.

Kort sagt er ikke Sebraciklider noe du har sammen med standard selkskapsfisk, det er en tildels svært agressiv ciklide - spesielt når de danner par.
Det ene parret jeg hadde gjorde nesten rent bord i min 120l. di som var igjen var av botia typer og maller. og noen få som var større en sebraciklidene.
Mitt nåværende sebrapar (unge) tukter lett en Oscar og en halvpsykotisk 25cm stor VF Gullsømhanne - slike fisker krever plass og stor omhu ang. andre innbyggere i karet - desverre er Sebraen en svært vanlig nybegynnerciklide da de er lette og billige å få tak i, vakre og veldig hardføre - atferdsmessig finnes det mange ciklidearter som egner seg bedre til nybegynnere med selkskapskar - det er mildt sagt!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap