Sommerfuglhann som jager hunnen!

Kjøpte 2 stk sommerfugler for en uke siden. Hannen har begynt mer og mer å jage hunnen. Svømmer i voldsom fart etter henne et par runder med gjevne mellomrom. Hva kan dette komme av? De er bare barn enda ,4 og 4,5 cm. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg ta med en av dem med tilbake til dyrebutikken neste gang jeg er der? Eller skal jeg bare se d ann? Hunnen gjemmer seg litt,men er framme og spiser. Ser ikke syk ut. Håper på råd snart....
Vips
De er bare barn enda ,4 og 4,5 cm.

Tror fiskene dine er av en annen oppfatning?
Du er sikker på kjønnene?
hehe ,ja dem er vel kanskje ikke så "små" allikevell! I dyrebutikken sa hun at d var en av hver, og viste meg forskjellen på finnene( str og lengde) Det er tydelig forskjell på underfinnene og så virker ryggfinnen til "hannen" litt høyere! Men d kan vel være som med oss mennesker at kjønnene kan ligne veldig på hverandre! Hva synes du jeg ska gjøre? Vet d er vanskelig for deg å si i denne situasjonen ,men spør alikevell.......
Jeg synes du skal legge ut bilder
Det hjelper alltid.

skal prøve å få lagt ut bilder i morra når lyset er på !
Har prøvd å ta bilder,men d er ganske håpløst! Enten så gjemmer "hunn" seg eller så blir "hunn" jaget! D må jo være en hann da! Tror jeg tar Henne med tilbake igjen ,og får en ordentlig hunn( som d vises tydligere på)!
Om den du mener er hunn er rødlilla i buken så er dette en kjønnsmoden hunne, noe hun burde være nå etter hvor store dem er. Finne størelse etc er desverre ikke noe lenger sikker tegn på om det er en hunn eller hann, grunnet måten dem er avlet på.

Men et bilde hadde hjulpet mye.

Når det kommer til jaging, så er dette helt normalt adferd for sommerfuglcikliden, så det trenger du ikke bry deg om. Grunnen er ofte at hannen er klar for lek, mens hunnen ikke er. Men som sagt dette er helt normalt og ikke noe bekymre seg over.
Hei. Tusen takk for svar!Har prøvd mange ganger å ta bilde nå,men d går ikke! Enten gjemmer hunn seg ellers blir hunn jaget! "Hunn" er kanskje en liten anelse rødaktig under buken,men ikke veldig tydelig! Synes synd på henne som ikke kan få helt fred. Hvis dette er en hunn,varer jagingen helt til hun blir kjønnsmoden? D blir kanskje bedre når jeg flytter dem over i et større kar(112 l) Skal snart sette d igang,men d blir jo enda noen uker med jaging før d karet er klart til innsetting. Noe jeg kan gjøre i mellomtiden?
Sv ciklider
Mine sommerfuglciklider jager hverandre sånn jevnlig en gang i blant. Så lenge det ikke nappes av finner, eller den ene begynner å sulte, tror jeg du kan ta det med ro Større plass i akvariet vil nok hjelpe litt ja, høye planter og gjemmesteder kan gjøre det bedre for hunnen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap