Hvor stor blir acarichthys heckelii ?

her på akvaforum står det at de blir 25 cm, men ALLE andre steder står det at de blir 15 cm.
har en egen bok med allle ciklide artene i, og der står det at den blir 15 cm.
og søker man på engelsk står det at den blir 15 cm.

ønsker å skaffe meg slike, men blir de virkelig 25 cm er de nok for store for min smak.

Noen som holder disse fiskene, el har erfaringer?
Her står 10 tommer(=25 cm).

Her står 20 cm.

Her står 20 cm.

Her står 12 cm, som blir korrigert lenger ned av en leser til minst 17,5.

Her står 20 cm.

Lenkene over er de første fem ved googling av fisken. "Alle andre steder" er nok litt i overkant beskrevet.

I min bok står det at disse cikidene er for spesielle akvarier - ikke for selskapsakvariet. Det er ikke lett å få lek på dem, de graver, men utenom det skal det visst ikke være så vanskelig å holde dem.

Dem blir nok rundt 25 cm store. Har selv holdt denne fisken og dem ble 20 cm +.
Kan anbefale denne arten, blir meget pen. Men bør holdes med andre store arter som f.eks Geophagus . Denne arten graver også en del.

mvh
Frode
De kan nok bli litt større i fangenskap enn i naturen, med godt stell og fôr.
Så rundt 20-25 cm kan de nok bli.

hvor mange kan eg holde i en 500-600 L? planen er ikke yngel, men hoved fisk som TRIVS, da fisker som trivs er som regel flottere en fisk som misstrivs.
men opplever at ciklider dreper hverandre lett, er disse veldig hissige mot hverandre?
hvis det er nok gjemmeplasser til alle, vil det unngå plukking? eller vil den minste dø av mobbig, så vil den neste minste dø av mobbing osv.

tenkte å kombinere de med kongetetra eller en annen litt stor stimfisk, noen maller som liker samme vannverdi osv.

vet hvordan jeg skal innrede og få tak i de.

etter jeg "oppdaget" de har jeg ikke hatt lyst på annen fisk XD

de skal vist leve i 10-12 år.

hvordan holdt du dem? vannverdi, kar størrelse, andre fisker i karet, inredning osv.

mia_digger_ciklider
hvor mange kan eg holde i en 500-600 L? planen er ikke yngel, men hoved fisk som TRIVS, da fisker som trivs er som regel flottere en fisk som misstrivs. men opplever at ciklider dreper hverandre lett, er disse veldig hissige mot hverandre? hvis det er nok gjemmeplasser til alle, vil det unngå plukking? eller vil den minste dø av mobbig, så vil den neste minste dø av mobbing osv. tenkte å kombinere de med kongetetra eller en annen litt stor stimfisk, noen maller som liker samme vannverdi osv. vet hvordan jeg skal innrede og få tak i de. etter jeg "oppdaget" de har jeg ikke hatt lyst på annen fisk XD de skal vist leve i 10-12 år. hvordan holdt du dem? vannverdi, kar størrelse, andre fisker i karet, inredning osv.

Jeg har holdt mine grupper i 720 liters akvarie.
Har pleid å ha ca 6 stk i gruppen. Har fungert veldig bra.
Det vil alltid bli noen små som får ekstra "bank" av de dominante fiskene.
Det er derfor jeg har holdt opp mot 6 stk i gruppene. Da er det ikke bare en som blir jaget.

Har holdt tetra som dolkestikk sammen med dem og det har fungert fint.

Å plante et akvarie med denne arten er ikke noe særlig lurt. De graver MYE.
Pleier å innrede akvarie med røtter.

Burde ikke være vanskelig å skaffe denne fisken. Står ofte på fiskelistene til butikkene. Spør din lokale butikk om dem kan skaffe den til deg.

Jeg holdt mine i en pH på ca 6 - 6,5 og en temp på ca 28 grader.
Dem spiser det meste. Enkel fisk å holde. Har alltid holdt en Geopagus art sammen med disse når jeg har holdt dem.

mvh
Frode
Jeg har hatt en VF gruppe (6 stk) gående i to måneder, i en 540 liter.

De spiser omtrent alt som havner i karet... Reker, sei, mark, mysis, mygglarver, og alt av tørrfor. Veldig frempå i matfatet, så er nødt til å håndfore de to rokkene som ligger på bunn...

Har innredet karet veldig åpent - med en rot og to steiner i høyre enden. Har gått bra foreløpig.
De holder stort sett sammen hele tiden, i skyggedelen av karet, og jeg har ikke sett noe jaging enda. Blåser seg opp mot hverandre med jevne mellomrom, men ikke noe mer...

De liker over hodet ikke sterkt lys, så jeg har kun opplyst halve karet. Både rokkene og heckelii foretrekker helt klart den mørkere delen...

Ph i dette akvariet varierer litt mellom 7 og 7,2 -og temperaturen ligger på 27 grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap