Scalarer og str på akvariet
jeg vil anta at høyden på et kar er viktigere enn lengden da scalaren ikke er en veldig aktiv svømmer. Lurer litt på hva slags kar andre her har til sine scalarer og begrunnelsen til dette.
Kanskje noen kan fortelle litt om egne erfaringer når det gjelder scalarenes livstid, altså hvor gamle de blir i forhold til str på karet de går i.
Kanskje noen kan fortelle litt om egne erfaringer når det gjelder scalarenes livstid, altså hvor gamle de blir i forhold til str på karet de går i.
Postet 24.03.10 kl 22:45
Postet 26.03.10 kl 21:54
Sv scalare:
Jeg ville nok sagt at 200l er det minste du kan/bør ha til en scalare.
De kan vokse seg veldig store.
Mine ble 3 år i et litt for lite kar, så regner med de kan leve i flere år hvis de får riktig størrelse på karret og riktig behandling
De kan vokse seg veldig store.
Mine ble 3 år i et litt for lite kar, så regner med de kan leve i flere år hvis de får riktig størrelse på karret og riktig behandling
Postet 26.03.10 kl 22:12
Postet 30.03.10 kl 08:09
Postet 30.03.10 kl 10:52
Postet 30.03.10 kl 12:14
Jeg har alle tre typene scalarer i e 660 l karr, altum, scalare, leopoldi og disse er virkelig glad i og svømme, de bruker hele 660 l.
Man bør ikke ha scalarer i e karr mindre enn 250 l, egentlig så synes jeg de også er for lite.
Så har man et karr på 300 L og oppover, da er det perfekt til disse skjønne fiskene.
Som skrevet minne bruker hele 2 meters karret, det svømmer over alt, men ja de har også sine teritorier som de også tilbringer endel tid på, så da kuuler de på den plassen, men så må de ut og svømme litt igjen.
Man bør ikke ha scalarer i e karr mindre enn 250 l, egentlig så synes jeg de også er for lite.
Så har man et karr på 300 L og oppover, da er det perfekt til disse skjønne fiskene.
Som skrevet minne bruker hele 2 meters karret, det svømmer over alt, men ja de har også sine teritorier som de også tilbringer endel tid på, så da kuuler de på den plassen, men så må de ut og svømme litt igjen.
Postet 30.03.10 kl 13:27
jeg har fire unge scalarer i 240 liter, tror de begynner å bli kjønnsmodne for de har begynt å måle litt krefter.. Disse svømmer endel, men holder seg som regel to og to i hver sin ende av akvariet. Det blir spennende å se om det blir noe par ut av dem. Hvis det blir for mye kriging så "omplasserer" jeg nok to av de.
de andre scalarene jeg har hatt gjennom tiden har ikke vært så aktive og ikke så teritorielle så da har jeg hatt to par i 240 literen.
de andre scalarene jeg har hatt gjennom tiden har ikke vært så aktive og ikke så teritorielle så da har jeg hatt to par i 240 literen.
Postet 30.03.10 kl 13:37