Bolivianske sommerfuglciklider - kjønn og pardanning??

Har ganske nylig skaffet tre unge små bolivianske sommerfugler i håp om å få dannet et par i 120-literen. Da jeg fikk de gikk de først to dager i en 28-liter mens jeg gjorde klar det større karet. Her var de VELDIG terretorielle mot hverandre alle sammen, og de gjemte seg under en stein hver hele tiden. Når jeg flyttet dem over i 120-literen ble de straks mere livlige og svømte rundt og undersøkte og er ikke like redd for meg heller..

Til saken: i dyrebutikken sa de at de var for unge til å se kjønn, så jeg kjøpte 3 stk. (De er alle 3.5 - 4.0cm) To av dem (de to første på bildene) svømmer mye sammen, mens den tredje er en liten enstøing. Det hender seg alikevel at de svømmer sammen alle tre og det går stort sett fint. MEN de krangler også endel, og her er det "alle mot alle".. Tilogmed de to som virker som å ha funnet tonen finner det for godt å bite litt i munnen på hverandre til tider, dette synes å være spesielt ved foring.

Jeg lurer altså på om noen kan se kjønn på noen av fiskene, og om noen kan forklare litt enkelt hvordan jeg evt. kan SE om noen har dannet par eller ikke..? Merk også analpartiet på fisk nr.3 som jeg synes er litt annerledes enn de andre.. Men finnene kan jeg ikke se noen forskjell på.

Takker for svar, og kan gjerne legge opp flere bilder av noen av fiskene hvis det trengs!
Dette var veldig magre og langstrakte ungfisk med dårlig utfarging ennå - gi de noen uker med god foring og det vil være lettere å se.

Har selv 5 stykker til oppforing her - og endte opp med 2 hanner og 3 hunner, de er her rundt 5-6 cm nå.

Hannene vil etter hvert få mer utstrekte røde partier på finnene, og sterkere, klare farger enn hunnene. Hunnene er litt mer duse i utfargingen.

Også her er det mye "rivalisering" alle i mellom, men også indikasjoner på par-dannelser.
Takk for svar og tips. Kan man da anslå ca hvor gamle disse individene er? Og når blir de kjønsmodne slik at man kan se med "sikkerhet" hvilke som er hunner?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap