Scalarer dør

Jeg kjøpte 5stk Scalarer (på str med en 5kroning) for ca 20 dager siden. Med jevne mellomrom dør en og en.. Nå har jeg kun to igjen og er redde disse også snart dør.. De ligger på bunnen helt livløse. Har desverre ikke fått se hva som skjer før dette.. Men har merket meg att de 3 som har død har ligget på samme plass. Nedi en liten grop under en rot.

Jeg kan ikke se noen form for sykdom i karet mitt og vannverdiene pr idag er fine.

Nitritt: 0
Ph: ca 7
gh: 5-6

Fiskene scalarene er sammen med er;
2stk gullgurami
2stk rubingurami
5 SA
1 ancistrus

Akvariumet er på 125L (ja jeg vet dette blir for lite når scalarene blir større)
Det er etter min mening greit beplantet med 4 stk store og brede planter.

Noen som har formening om hvorfor de dør? Han jeg kjøpte de av sa det ikke var uvanlig med scalare død når de var så små..

Så lurer jeg på om jeg må ha partall når jeg kjøper scalarer? Jeg kjøpte 6 til og starte med for har hørt det er bra med en større gruppe da de er små.
3 av 5 av mine døde også innen kort tid.

De små scalarene er nærmest å regne som yngel, og dermed er de tilsvarende skjøre. De ser større ut enn de er...

Kanskje SAEne er stressende for dem i denne fasen?
...ska ikke dø så lett, scalare er en hardfør art.
jeg vill tippe eventuelt:
Innvollsparasitter, oxygenmangel, hva er temp.?, mobbing,
De små scalarene er ikkes å hardføre som de litt større, dessverre...
ilder-lady
...ska ikke dø så lett, scalare er en hardfør art. jeg vill tippe eventuelt: Innvollsparasitter, oxygenmangel, hva er temp.?, mobbing,

Tempen ligger på 25 grader. Hvordan sjekker jeg oksygenen i vannet? Invollsparasitter får jeg vel ikke sjekket på noen måte? Har hatt en liten mistanke om oksygenmangel selv faktisk. Guramiene mine er oppe og "henter" luft av og til, men det er vel på grunn av labyrint organet? Dette har evt noe med om utblåsningen bryter vannlinjen nok? Jeg har til opplysning ikke luftbobler i utblåsningen..
De scalarene man får kjøpt i den størrelsen er ikke mange ukene gamle, og er for yngel å regne. De kan være ganske skjøre overfor stress og forandringer.

Bare et spørsmål: du er 100% sikker på at scalarene faktisk spiser den maten du har gitt dem? De spytter ikke ut igjen eller noe? Spiser de alt du gir grådig, slik scalarer skal...?
mona o
De scalarene man får kjøpt i den størrelsen er ikke mange ukene gamle, og er for yngel å regne. De kan være ganske skjøre overfor stress og forandringer. Bare et spørsmål: du er 100% sikker på at scalarene faktisk spiser den maten du har gitt dem? De spytter ikke ut igjen eller noe? Spiser de alt du gir grådig, slik scalarer skal...?

Je matet fiskene akkurat og jeg synes de var oppførte seg veldig skeptisk og var unormalt rolige i forhold til de andre fiskene. De fikk i seg litt, men ikke grådig som du nevner..
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap