Palettciklider?

Karet er altså på 65 liter, og jeg har tenkt å gi vekk sverddragene, neontetraene og metallpansermallen, bytte ut pumpa og sette inn noen hurtigvoksene planter.

Jeg har veldig lyst på et par palettciklider, men vil de gå overens med en ancistrus leksgruppe og to (++) kuhliiål? Forslag til evt. planter?
Jeg ville ikke hatt det. 65-liter er et lite kar i utgangspunktet. Paletter er svært territorielle når de leker og har yngel (og det har de ofte!), pluss at de andre fiskene du nevner også lever på bunn.

Det vil rett og slett bli for mye konkurranse om bunnarealet i karet. Paletter burde ideelt sett ha større plass også, spesielt med tanke på at de yngel svært lett, og lek/yngel tar plass.
Ok, jeg får vel heller satse på paletter når jeg får større kar.
Vil en enslig hann/hunn palett være like teritoriell som et par?
Jeg hadde en paletthann som ikke var voksen enda og satte den i en 110 l der det kun var en liten stim med kardinaltetra. Den spiste snegler og koste seg, vokste nærmest som en broilerkylling... Plutselig en dag så jeg at to av kardinaltetraene hadde store kjøttsår på siden!! Jeg flyttet paletten straks over i ei bøtte med varmekolbe i, der den bodde til dagen etter. Så tok jeg den med til akveriet på jobb som er 325 l . Der går det en voksen hann fra før, og bl.a sverddragere. Det går greit, men der er det tjukt i planter som de svakeste/ minste fiskene kan gjemme seg i. Ser ut til at det går bra med kardinalene mine, men jeg har kjempedårlig samvittighet for at jeg utsatte dem for dette.
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en 115 liter, for i en 65 liter er utvalget av fisk veldig begrenset. Men jeg er litt bekymret om jeg da kjøper palettciklider, vil de være like territoriale? Vil jo ikke utsette neontetraene eller de andre fiskene for aggressive paletter sånn uten videre.
Kajuus
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en 115 liter, for i en 65 liter er utvalget av fisk veldig begrenset. Men jeg er litt bekymret om jeg da kjøper palettciklider, vil de være like territoriale? Vil jo ikke utsette neontetraene eller de andre fiskene for aggressive paletter sånn uten videre.

Da er 115 literen i boks Lurer fortsatt på om et palettpar vil være agressive mot ancistruser, neontetra osv. i et så stort kar?
Du kan jo ha et par Nanochromis transvestitus i 65 literen. De har en superspennende adferd og er veldig fine, har selv hatt denne arten. Ikke spes vanskelig å få tak i heller! Leker lett også. Bare som et kretativt forslag i stedet for paletter som det blir for trang plass for i 65 liter som flere nevner her.
Kajuus
[QUOTE=Kajuus]Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en 115 liter, for i en 65 liter er utvalget av fisk veldig begrenset. Men jeg er litt bekymret om jeg da kjøper palettciklider, vil de være like territoriale? Vil jo ikke utsette neontetraene eller de andre fiskene for aggressive paletter sånn uten videre.

Da er 115 literen i boks Lurer fortsatt på om et palettpar vil være agressive mot ancistruser, neontetra osv. i et så stort kar?

Når de har yngel vil de jage bort det som er av fisk i nærheten av de! uansett hvor stort karet er.
De skal være i en 115 liter, ikke en 65
Kajuus
De skal være i en 115 liter, ikke en 65 ;)

Og 65 literen skal selges
Kajuus
[QUOTE=Kajuus]Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en 115 liter, for i en 65 liter er utvalget av fisk veldig begrenset. Men jeg er litt bekymret om jeg da kjøper palettciklider, vil de være like territoriale? Vil jo ikke utsette neontetraene eller de andre fiskene for aggressive paletter sånn uten videre.

JA, det vil de være. 115 liter er ikke stort. Når en enslig hann skambanket og nesten tok livet av kardinaler i en 112 liter så vil nok et par med yngel i tillegg være temmelig brutalt. Husk at palettene får kull etter kull etter kull etter kull, så det vil være en konstant stresset situasjon for de andre fiskene. Tenker da spesielt på tetra.
Kajuus
[QUOTE=Kajuus]De skal være i en 115 liter, ikke en 65 ;)

Og 65 literen skal selges

Jeg har fått med meg det, var bare et forslag dersom du skulle sette opp 65 literen også og som et alternativ til paletter!
Jeg har et par paletter i 250 literen min, og de bruker hele karet, dessuten har de yngel nå ( ligger film på profilen min) og de er mer aggressive nå enn noen gang. Mine blå acara, som er ca 12 og 15 cm store, blir grisebanka og jaget i et hjørne i karet, hvor de stort sett oppholder seg når palettene har yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Tore Galta
Reklame for plussmedlemskap