Sommerfuglciklide fact - true or false?
Hei, nå har jeg lest det som står om Sommerfuglciklider. var til og med i butikken "min" i dag for å forspørre meg. der hadde de både gutter og jenter i forskjellig akvarier. men uansett, så leste jeg at Sommerfuglciklidene kan, eller folk har opplevd at de har død når de har foret med Røde mygglarver. er det noen her som har samme erfaring?
Postet 26.05.10 kl 22:35
Postet 26.05.10 kl 23:22
hele poenget med dette er at røde mygglarver i seg selv er IKKE farlig.
det er når de frosne mygglarvene tiner og blir frosset igjenn det blir farlig for fisk å spise de.
så fra en useriøs butikk kan frystvarene være tint opp på et tidspunkt, gjerne under transport og så frosset igjenn.
eller at når man har kjøpt de at de tiner på veien hjem.
jeg foret mine omtrent bare meg mygglarver og artemia =)
det er når de frosne mygglarvene tiner og blir frosset igjenn det blir farlig for fisk å spise de.
så fra en useriøs butikk kan frystvarene være tint opp på et tidspunkt, gjerne under transport og så frosset igjenn.
eller at når man har kjøpt de at de tiner på veien hjem.
jeg foret mine omtrent bare meg mygglarver og artemia =)
Postet 27.05.10 kl 12:03
To ting jeg mener er myter:
1. de skal ikke ha røde mygglarver
2. de må være flere sammen, og selv velge par (her kan du lese en annen tråd om det, der jeg har svart hva jeg mener om dette)
1. de skal ikke ha røde mygglarver
2. de må være flere sammen, og selv velge par (her kan du lese en annen tråd om det, der jeg har svart hva jeg mener om dette)
Postet 27.05.10 kl 12:42
Endret: 27.05.10 kl 12:44
Ja, har også hørt dette med sommerfuglciklider og røde mygglarver. Jeg hadde sommerfuglciklider i tre kar. I et av karene ble det gitt mye røde mygglarver, i de andre ingen. De som fikk, døde iløpet av noen måneder... Men det er jo sannsynlig at de døde av andre grunner. Ingen andre fisk i karet døde, så jeg har ingen tro på at det skyltes dårlig for... De ble magre og døde, kanskje stress, eller en sykdom andre fisk er mer immune mot..? .. For om andre ikke har lignende erfaringer er det lite sannsynlig det hadde noe med mygglarvene å gjøre.
Men synes sommerfuglciklider lett blir tynne og magre.. Kan det tenkes at de vil ha mer protein enn det som er i røde mygglarver.. Eller at om de i utgangspunktet har problemer, så gjør de røde mygglarvene utslaget?
Men synes sommerfuglciklider lett blir tynne og magre.. Kan det tenkes at de vil ha mer protein enn det som er i røde mygglarver.. Eller at om de i utgangspunktet har problemer, så gjør de røde mygglarvene utslaget?
Postet 27.05.10 kl 18:41
Endret: 27.05.10 kl 18:53
katie_Discus&L200hele poenget med dette er at røde mygglarver i seg selv er IKKE farlig. det er når de frosne mygglarvene tiner og blir frosset igjenn det blir farlig for fisk å spise de. så fra en useriøs butikk kan frystvarene være tint opp på et tidspunkt, gjerne under transport og så frosset igjenn. eller at når man har kjøpt de at de tiner på veien hjem. jeg foret mine omtrent bare meg mygglarver og artemia =)
Ja, da er det kanskje snakk om aflatoksiner eller lignende. Men uansett burde det da være mer eller mindre like giftig for alle fisk. Burde det ikke?
Postet 27.05.10 kl 19:07
Postet 27.05.10 kl 19:33
katie_Discus&L200joda men, noen fisker reagerer mer på det en andre, sommerfuglciklider råspiser jo mygglarver og får mer i seg en de andre fiskene man sommregel har sommerfuglciklider med. sommerfuglciklider fra butikken er jo sommregel så skjøre også da =)
Vel, dette var iallefall ikke problemet hos meg. Det ville jo bety at fisk i andre kar som spiste mye mer av maten var helt immune for noe sommerfuglciklidene dør av. Om det skulle være slik at det var en gift som oppsto i dårlig behandlete røde mygglarver, men ikke i hvite og svarte behandlet på samme måte og som kun dreper sommerfuglciklider, ja da må jo konklusjonen bli at en ikke forer sommerfuglciklider med røde mygglarver. Men nå prater jeg bare ut fra mitt eget lille forsøk. Og når andre sier at de forer med røde mygglarver uten problem, ja da velger jeg å tro det sannsynligvis er greit.
Men ettersom en slik myte (?) vandrer rundt, hadde det vært veldig kjekt å høre om ordentlige forsøk som avkrefter denne.
Postet 27.05.10 kl 21:21