Paletten min har lagt egg!! noen spm ang. dette.

Jeg er jo kjempeglad,det må ha skjedd i natt. Jeg håper jeg ikke gjorde noe galt med å sette hele familien i et mindre kar med mye mindre fisk i?? De fant hverandre igjen med en gang,og begge foreldrene er flinke til å passe på eggene. Dette er jo min første gang jeg i det hele tatt har fått egg i karet,og da lurer jeg på hvor lang tid det tar før det blir yngel? Grunnen til at jeg satte de i et mindre kar,var at jeg var redd for at scalarene mine skulle ta de når de blir yngel,dessuten er vel praktbotian veeldig glad i ferske egg...
Plussmedlem
Eggene klekkes i løpet av en 4-5 dager, så vil yngelen bli sluppet ut av hulen etter ytterligere 4-5 dager. Scalarene vil garantert ta yngelen hvis de får muligheten.
Praktbotia og palettyngel
Hei du, jeg har 8 praktbotia i samme kar som palettcikliderne, botia´ene er vel mellem 4-6 cm nu og palettcikliderne fik egg og yngel selvom der var botia i karet, faktisk har jeg rundt 50 stk små paletter i karet nu som er 2 mdr. gamle, forældrene er gode til at jakte praktbotiaene væk fra yngel indtil disse får en fin størrelse.

de hadde 3 forskellige kokosnøtthuler og valgte den største til at lægge æg i !

er dine praktbotia større end 4-6 cm er jeg dog ikke sikker på at der er en god idé og forsøge med dem i samme kar.

mine palettforældre var veldig aggresive den første måned da de beskytter yngel.
Fillern og...nå er alle eggene borte,etter at jeg satte de over i et annet kar...kanskje dumt av meg og forstyrre dem? Kan de ha spist opp eggene selv,eller er det kinesiske algespiseren eller otto'ene som har spist dem? Jeg la merke til det da palettene ikke voktet over hulen lengre...snufs,det var bra dumt...ser også at hunnen har "mistet" all rød-fargen i buken. Er det vanlig når de har lagt egg?
Plussmedlem
Alle tre forslagene virker like plausible på meg, særlig hvis forstyrrelsen resulterte i at fiskene "mistet" interessen for eggene. Neste gang tror jeg muligens du bør flytte palettene før de legger egg, slik at du ikke risikerer å stresse de.
Hvis det er uerfarne paletter kan også det være bakgrunnen for at de ikke voktet eggene, eventuelt spiste de selv. De trenger ofte noen treningsrunder før foreldrerollene sitter som de skal.
Ok,høres egentlig fornuftig ut det ja. Det er første gang de har lagt egg i karet mitt,har vel hatt de i ca halvannen mnd vil jeg tro. Jeg satte de tilbake i det gamle karet,og hunnen fikk tilbake de vakre fargene med det samme! De ser litt stressa ut,så neste gang det blir egglegging tenker jeg det blir Scalarene som får reise på ferie til yngelen er blitt stor nok...!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap