Noen som har erfaring med papegøyeciklide?

Hei

Er det noen her som har erfaringer med papegøyecikliden? Så den i en av dyrebutikkene vi har i byen, og falt pladaske for de. Men leser på nettet at de spiser alt, hva vil det si? Spiser de fingrene hvis man putter de ned til de liksom? Hva med annen fisk? Er de fredlige? Hva kan man ha sammen med de uten at det blir spist? De var cirka 10cm store.

Hvis det er den oransje typen du snakker om så stemmer det at de ødelegger det meste. Hadde en en gang som totalrenoverte hele karet mitt, ALLE plantene ble bitt sund og han spyttet stein rundt og flyttet til og med på rota. Alle andre fiskene mine var livredde for han og ble tydelig meget stresset så jeg fikk levert han tilbake til dyrebutikken neste dag.

Disse krever et ubeplantet kar med store huler og masse gjemmeplasser og bør nok bare holdes med samme art. Karet bør være på minst 350 liter.
Papegøye ciklide
Mine papegøye orange ciklider har jeg ingen problemer med,de lever sammen med sebra og malawi ciklider,har planter og utrolig mye grotter og røtter,jeg har nok hatt flaks for de er veldig store ca 10 cm. Så jeg håper det vil holde seg slik,men man vet jo aldri ettersom dere har hatt endel trøbbel med dem ang,andre planter og andre fisk osv. Forresten startet opp akvariet mitt for 3 mnd siden,før hadde jeg et på 550l,det hadde jeg i 9 år.Jeg ble langvarig syk,så nå har jeg startet med et på 250l,men må nok ha større etthvert,flott forum dette,godt å vite at det er flere som elsker akvarier,det jeg hadde før var også bare ciklider,men mye er jo glemt,så dere vil nok høre mere fra meg,for det er alltid bra med råd og hjep. ha en flott kveld
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap