Scalare trøbbel?
Hei, er nokså ny på scalarer så her et spørsmål... Jeg har 5 store og 2 små vanlig scalarer i et ganske åpent 350 liters akvarium. Disse har vært snille og greie i litt over en uke men så nå har de begynt å krangle med hverandre. Jeg ser ikke noe egg eller lignende eller noen som ser ut til å være par, de sloss bare alle mot alle... De holder seg sammlet selv de har plass å fordele seg på. De andre fiskene får som regel fred, er bare en skjelden gang i bland scalaren "jager" de litt. Periodevis er de venner igjen og svømmer rundt rolige og greie igjen. Bude jeg kvitte meg med alle utenom 2 pga plassen eller er det andre grunner som gjør at de bøller?
På forhånd takk...
På forhånd takk...
Postet 01.06.10 kl 18:12
Postet 01.06.10 kl 18:21
De danner som regel par...
Jeg hadde også fem stk, det endte med to par og en som ble terrorisert og nappet i hjel. Men gikk noen månder før det ble dannet tydelige par.
De bør også ha nogelunde samme farge/mønster for og få ett vellykket par.
Jeg hadde to hvite med svarte striper, de dannet par. Og tre svarte, her dannet to av de seg som par, og den siste ble jaget og frastøtet.
Scalaer har en stor personlighet og finner på mye rart
Jeg hadde også fem stk, det endte med to par og en som ble terrorisert og nappet i hjel. Men gikk noen månder før det ble dannet tydelige par.
De bør også ha nogelunde samme farge/mønster for og få ett vellykket par.
Jeg hadde to hvite med svarte striper, de dannet par. Og tre svarte, her dannet to av de seg som par, og den siste ble jaget og frastøtet.
Scalaer har en stor personlighet og finner på mye rart
Postet 01.06.10 kl 18:33
Ser ikke noen som har tatt skade av det enda men burde jeg vente til jeg ser litt mer tydelig om det er et par eller bare kvitte meg med alle utenom de 2 som jeg tror mest sansynlig er et par? Jeg tenkte at viss det var et par ville de vært på "samme lag" og prøvd å hatt et område for seg selv... Men det ser ikke slikt ut :P
Postet 01.06.10 kl 18:41
Postet 01.06.10 kl 21:31
Skal du ha flere scalaer par må du ha et digert akvarium tror jeg.
Jeg har et 540 liter med forholdsvis mye gjemmeplasser i form av planter, stoooore røtter og steiner. Men de krangler uansett. Bare to igjen nå... De er veldig territorielle. Når den lyse hoa hadde egg så jager hannen de andre over HELE 540 literen her hos meg.
Jeg har et 540 liter med forholdsvis mye gjemmeplasser i form av planter, stoooore røtter og steiner. Men de krangler uansett. Bare to igjen nå... De er veldig territorielle. Når den lyse hoa hadde egg så jager hannen de andre over HELE 540 literen her hos meg.
Postet 01.06.10 kl 22:33
hm ja jeg får prøve å følge nøye med å se om det er noen som er blitt et par... De andre fiskene mine får være i fred så det er ikke et problem enda :P Men de virker ikke territorielle men mer bøllete, så lenge ikke alle tror de eier hele akariet for seg selv Men hva skjer om jeg har kun 2 av samme kjønn? Takker så masse for hjelpen så langt
Postet 01.06.10 kl 22:55
Postet 14.06.10 kl 16:53
Postet 16.06.10 kl 23:10
Postet 02.07.10 kl 15:47