Går 8 kardinaltetra, noen guppy, 2 algespisere sammen med 2 palletciklider?

Hei jeg har ett 60 liters akvarium med 8 kardinaltetra, noen guppy og 2 algespisere.

Noen som vet om det går bra med en gutt og ei jente palletciklider i karet?
Jeg putta en gang en han palettciklide oppi karet i lag med de fiskene du nevnte og det gikk veldig dårlig... Flere av fiskene mine ble bitt...
Plussmedlem
Et par palettciklider gir nesten garantert yngel og hissige foreldre.
60 liter blir dermed lite plass for andre fisker.
Om jeg kjøper et 120 liters akvarium da?
Plussmedlem
Ja, det høres bedre ut.
Et 120 liters kar er mest sannsynlig ikke nok heller når palettene begynner å yngle.

Jeg har et kar på 540 liter.

Oppi der har jeg øreåler, bikir, afrikanske sommerfugler, prinsesser av burundi, SAEr og et par palettciklider (hann og hunn)

Palettene har bestemt seg for å bo i den ene enden av akvariet. De har okkupert 1/3 av hele karret. INGEN får kommer inn på det området...INGEN (og du kan nå se hvilke typer fisk det er jeg har der, om du sjekker de i fiskebasen). Verken øreåler eller bikir får komme inn på området. De afrikanske sommerfuglene (de er rovfisker) får ligge i vannflaten over området. De steintøffe prinsessene har forstått at de ikke kan gå inn der (det er ofte rivirkamper).

Med andre ord: Palettene har 1/3 av et 540-liters kar (dvs 180 liter) HELT alene. Ingen andre fisk får kommer inn på dette området.

Sette sammen noen andre fisk med paletter i et 60- eller 120-liters kar.....nei, ville i utgangspunktet ikke gjort det...
Må legge til at plattciklidehannen min er viltfanget, kan være den da er hakket mer knalltøff i trynet enn enn oppdrettet paletthann...
Er nok ikke noe spesielt med dine paletter julnil. Hadde et par i 180literen, og dok opp all plassen, så de andre fiskene måtte stå helt opp i et hjørne, noe de ikke klarte. De ble skadet kraftig, og ancistrusyngelen som kom for nært ble mat.
Måtte flytte de til 70literen hvor de ble å gå alene. Ga de bort til en dyrebutikk, da de er umulig å gi bort til privatpersoner. Yngelen går fortsatt i dyrebutikken 1 1/2år etter.

Skal man ha paletter burde man virkelig ha de alene (hvis man da ikke vil ha fisker som blir banket opp, skadet, og spist opp/drept). Og yngelen er omtrent umulig å GI bort, så her må man nesten være en kødd å lyge kjøpere opp i ansiktet for å bli kvitt de.

Sorry for at jeg er så negativ. Men paletter og andre hissige yngelpassende fisker passer ikke med rolige og små fisker, slik som de du allerede har.

Om mulig så blir paletter mer og mer agressive med mer avl, siden det bare er de aller flinkeste foreldre, de som klarer å fostre opp yngel i små selskapsakvarium med mye stress og predasjonsfare, som får videreført sine gener.
Nei, dette er noen tøffinger av en art.

Jeg liker denne arten, men de må helt klart holdes i et stort nok kar. Enten alene eller sammen med andre "tøffe" fisker.

De er såpass overbevisende at annen rovfisk skygger bane, selv om palettene er mindre...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap