Blå acara! hjelp
kjøpte 4 stk blå acara for 2 dager siden, satte de i 115l i påvente til 160l kommer ut fra soverommet og til stua. all4 gikk fint sammen 1 dagen. dag 2 så jeg en skade på det ene øyet til 1 av fiskene så dro ned og fikk byttet til en som så bra ut. puttet denne oppi og alt gikk bra. helt til jeg tittet på de i dag, er 2 stk som er fremme og jager de 2 andre så fort de er fremme, kan disse ha dannet et par alt? flyttet de 2 som jaget de andre over i 160l for vil ikke ha noe skade på de andre 2 fiskene.
noen som har et klokt svar?
noen som har et klokt svar?
Postet 07.07.10 kl 19:53
Postet 07.07.10 kl 21:38
Postet 07.07.10 kl 21:59
Jeg leser ofte lignende ting her på forumet, der folk skriver at de skal eller har "levert tilbake fisken til butikken". Jeg syns det er skikkelig overraskende at butikkene tillater, skal jeg være helt ærlig. Fisk som har vært rundt om i private akvarier hives rett tilbake i butikkakvariene??? De ikke aner filla om helsen til fiskene, for de bærer jo med seg potensielle smittebomber tilbake til butikkens kar. For alt de vet kan kunden ha f.eks. innvollsparasitt-infiserte kar!
Hadde butikkene vært litt smartere, hadde de aldri tillatt at folk kom med fisk på den måten, bare fordi kunden "har ombestemt seg" eller "jeg likte ikke fisken likevel". Å akseptere retur skullle i så fall bare kun hvis det var gjort en feil fra butikkens side (f.eks. solgt feil art eller noe). De fiskene som de tar tilbake burde alltid vært plassert i karantene, men det gjør de ikke.
Det er neimen ikke rart at man har så mye sykdom på nyinnkjøpte fisk! Det er virkelig en risikosport å kjøpe fisk og dytte dem rett i stueakvariet hjemme, uten karantene først. Det er smittebomber de luxe, du vet aldri hvor mange akvarier den fisken har vært i.....
Jeg fatter ikke at folk tør å kjøpe ny fisk i butikk og ikke ha dem i karantene minst 4 uker hjemme...!
Hadde butikkene vært litt smartere, hadde de aldri tillatt at folk kom med fisk på den måten, bare fordi kunden "har ombestemt seg" eller "jeg likte ikke fisken likevel". Å akseptere retur skullle i så fall bare kun hvis det var gjort en feil fra butikkens side (f.eks. solgt feil art eller noe). De fiskene som de tar tilbake burde alltid vært plassert i karantene, men det gjør de ikke.
Det er neimen ikke rart at man har så mye sykdom på nyinnkjøpte fisk! Det er virkelig en risikosport å kjøpe fisk og dytte dem rett i stueakvariet hjemme, uten karantene først. Det er smittebomber de luxe, du vet aldri hvor mange akvarier den fisken har vært i.....
Jeg fatter ikke at folk tør å kjøpe ny fisk i butikk og ikke ha dem i karantene minst 4 uker hjemme...!
Postet 08.07.10 kl 14:00
er jo sant som du sier mona o, men jeg er 99,99999% sikker på at det ikke er noe sjukdom i akvariene mine, men vet jo ikke om de har vært i noen andres akvarie før mitt da, men har ikke mulighet til å ha noe karantene kar nå pga l144 yngel som vokser opp i alle akvariene mine til jeg får satt sammen 1 eller 2 lekstrior, da skal 54l bli karantene kar.
Har ikke opplevd noe som helst problem med fiskene jeg har kjøpt der før, men det kan jo bare være flaks!
men når man trenger flere stykk for og finne et par så er det jo greit og ha muligheten til å lever tilbake de andre når et par har blitt dannet istede for at de skal nappe og jage de andre så de til slutt dør. er jo akvarie butikken som sier at det er greit så da gjør jeg det hvis jeg har behov for og lever tilbake noe.
Har ikke opplevd noe som helst problem med fiskene jeg har kjøpt der før, men det kan jo bare være flaks!
men når man trenger flere stykk for og finne et par så er det jo greit og ha muligheten til å lever tilbake de andre når et par har blitt dannet istede for at de skal nappe og jage de andre så de til slutt dør. er jo akvarie butikken som sier at det er greit så da gjør jeg det hvis jeg har behov for og lever tilbake noe.
Postet 08.07.10 kl 15:02
Endret: 08.07.10 kl 15:03
mona oJeg leser ofte lignende ting her på forumet, der folk skriver at de skal eller har "levert tilbake fisken til butikken". Jeg syns det er skikkelig overraskende at butikkene tillater, skal jeg være helt ærlig. Fisk som har vært rundt om i private akvarier hives rett tilbake i butikkakvariene??? De ikke aner filla om helsen til fiskene, for de bærer jo med seg potensielle smittebomber tilbake til butikkens kar. For alt de vet kan kunden ha f.eks. innvollsparasitt-infiserte kar! Hadde butikkene vært litt smartere, hadde de [B]aldri[/B] tillatt at folk kom med fisk på den måten, bare fordi kunden "har ombestemt seg" eller "jeg likte ikke fisken likevel". Å akseptere retur skullle i så fall bare kun hvis det var gjort en feil fra butikkens side (f.eks. solgt feil art eller noe). De fiskene som de tar tilbake burde alltid vært plassert i karantene, men det gjør de ikke. Det er neimen ikke rart at man har så mye sykdom på nyinnkjøpte fisk! Det er virkelig en risikosport å kjøpe fisk og dytte dem rett i stueakvariet hjemme, uten karantene først. Det er smittebomber de luxe, du vet aldri hvor mange akvarier den fisken har vært i..... Jeg fatter ikke at folk tør å kjøpe ny fisk i butikk og ikke ha dem i karantene minst 4 uker hjemme...!
Helt rett, enig her
Faktisk så har den butikken jeg bruker et karantene kar som "tilbakeleverte/byttet" fisk skal oppi i 6 uker før videresalg.
Jeg har selv levert fisk til de, og byttet inn. Alle har gått rett i karantene. Men nå har de litt over gjennomsnittet peiling på fisk.
Postet 08.07.10 kl 15:17
Postet 14.07.10 kl 13:14