A.citrinellum / midas ciklide

Vi har en midas i butikken som jeg jobber. Vi hadde den sammen med noen oscar ciklider men fant fort ut vi måtte sette den i ett kar for seg selv.
Her en dag var hele pumpa dekket med egg. Vi syntes dette var litt spennende og regnet med en av oscar ciklidene var "faren" Er dette mulig?

Kom på jobb i dag og nå er alle egga borte. Den er heller ikke hissig nå. Mens egga var der var den illsint.

Vi lurer fælt på hvor egga er blitt av... ? Kan hun ha dem i munnen?

Er ganske nybegynner på fisk så håper ikke jeg "dummer" meg helt ut her )
Forsto jeg det rett om midas cikliden gikk alene i karet ved egglegging?
Da er i så fall alle oscarene frikjent farskapet, de må være tilstede i gjerningsøyeblikket og befrukte eggene samtidig som hunnen legger de.
Altså en utvendig befruktning i motsetning til pattedyr som stort sett har innvendig befruktning.

Så vidt jeg forstår (med min dårlige tysk) er disse substrat lekere og passer eggene, som de fleste sør og mellom amerikanske ciklider, mens de ligger på en stein eller lignende. De er ikke munnrugere, derfor er heller ikke eggene i munnen lenger.

Mest sannsynlig har hunnen lagt eggene fordi hun var rognstinn og spist de etterpå siden de ikke var befruktet.
Det er en teoretisk sjanse for at fisken har utviklet seg til hermafroditt og kan befrukte sine egne egg, jeg tror ikke det er særlig sannsynlig. Dog mener jeg at det er dokumentert med akkurat denne arten, det må jeg komme tilbake til senere.

Ciklider vil vokte eggene sine med livet som innsats, når eggene er borte er det heller ikke noe å forsvare.

Hvorfor hun modner egg uten en hanne av samme art tilstede er jeg mer usikker på da jeg ikke kjenner så mye til mellom amerikanske ciklider. Dessverre og jeg vet heller ikke om oscar og midas ciklider kan krysse seg.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap