Discusen min er en morder:(
kjøpte 2 discuser for over ett år sia. Men dn ene tok livet a dn andre. Så kjøpte en ny kompis til dn. Men han tok livet av dn oxo så nå har han fått scalare kompiser istede. Dt funker helt fint. Går oxo bra overens md prakt barber og andre fisk. Hvorfor går han ik overens md andre discus? Gjør jg no galt? Elr er han bare veldig bossete og trives som eneste av hans art? Bør jg la han være md di han trives md? Eller må jg ha en hel stim discos for at han ska trives? Eller må jg bytte han ut, å få nye discus?
Postet 09.08.10 kl 18:44
Du har gått i den helt vanlige discusfellen. Discus er en stimfisk, to stk blir ingen stim. For å fordele mobbingen jevnt så det ikke fører til døden bør man holde en gruppe på minst seks stk. Karet ditt på profilen er i knappeste laget for å holde så mange discus, om du omplasserer all annen fisk kan det gå å holde et voksent, etablert par.
Jeg ville enten omplassert discusen du har og satset på annen fisk, eller kjøpt et større kar hvor hovedfokus blir en gruppe discus.
Jeg ville enten omplassert discusen du har og satset på annen fisk, eller kjøpt et større kar hvor hovedfokus blir en gruppe discus.
Postet 09.08.10 kl 19:56
ok di i dyrebutikken sa 250 liter skulle være nok, og at dt holdt md 2 discoer har vært på jakt etter et større akvarium i lengre tid, men lommeboka begrenser sg, å har ik bil akkurat nå. Men som sagt på jakt etter et. For er blitt gla i discosen etter et år. Hvor stort kar må jg ha til en stim da??
Postet 09.08.10 kl 20:25
Om du har har det som kalles BB-tank (dvs helt tomt, ikke grus, sand, planter, inventar, andre fisk eller noe), kun har discus og overdimensjonerer filtrering (utvendig filter/filtre eller sandfilter er et must) og vannbytter så holder en 250liter som oppvekstkar for en gruppe på seks.
Du kan også ha et fullvoksent par i et innredet kar uten særlig andre fisk, da ville jeg kjøpt et par som allerede var etablert og ikke noe trøbbel med. Scalarer og barber ville jeg omplassert, og heller kjøpt inn en gruppe corydoras (C.sterbai tåler høy temperatur og er et trygt valg) som kan spise matrester som faller til bunns.
Du kan også ha et fullvoksent par i et innredet kar uten særlig andre fisk, da ville jeg kjøpt et par som allerede var etablert og ikke noe trøbbel med. Scalarer og barber ville jeg omplassert, og heller kjøpt inn en gruppe corydoras (C.sterbai tåler høy temperatur og er et trygt valg) som kan spise matrester som faller til bunns.
Postet 09.08.10 kl 20:58
tror jg går for et større kar uanrett. Syns et tomt akvarium ser så trist ut.... Jg kan sitte å se på akvarie og fiskene mine i evigheter er så vakkert. Men vil jo SELVSAGT at fiskene mine skal trives og ha dt bra. Så blir større akvarium til discosen. Men da må jg nok omplassere scalarene regner jg md. Di er ikke så store nå. Men har lest at di våkser seg høye, å krever stor plass. Sukk. Spare,spare,spare. Vil nå ha TO store kar. Hehe:p vil jo ikke skilles fra noen av dm og en ting til...dt er ikke farlig for fiskene at jg hånd mater dm?
Postet 09.08.10 kl 21:07
Postet 09.08.10 kl 21:35
Postet 09.08.10 kl 22:49
Postet 17.08.10 kl 21:24