Bleke ildbuker

For litt siden kjøpte jeg fire flotte ildbuker (4-7cm ca) til mitt 540 liter selskapsakvarium. De blir ikke noe mer fargerik enn de var i butikken, såvidt rød i buken. (Vet sikkert at to av de er hanner).

Dette har også gjeldt apistogrammaarter jeg har hatt tidligere - de får ikke farger.

Mitt spørsmål er - hvorfor? Og hva kan jeg gjøre?
Har du prøvd og gi dem fargefôr?
hvilke rutiner had du da? innen vannbyttek foring osv.
og hvilke andre fisk har du de sammen med.

noe sier meg at det er vannverdiene det er noe gale med =)
prøvd å teste vannet?
Gi dem en masse gjemmeplasser, røtter steiner, huler, planter etc. Da kommer nok fargene.
mine var son selv om den hadde yngel...
Er de store nok til å farge ut ennå?
Mine Ildbuker farget ikke ut skikkelig før de var en 12-13 cm store, da tenker jeg sånn man ofte ser på bilder. Ellers farger de jo vanligvis veldig ut i lek.

Det var imidlertid ikke vanskelig å se at de hadde den fine rødfargen i buken også når de var små. Tror jeg henger meg på at du bør sjekke vannverdier og temperatur. De fleste fisk blir vanligvis litt bleke i starten når de er i nytt kar, men det pleier å gi seg når de blir trygge.
Bytter vann ca hver andre uke. Nå er det akkurat byttet og skikkelig støvsugd for slam. Det er mange huler og gjemmesteder i akvariet både av røtter og stein, og mye planter også.

De er definitivt store nok til å kunne utfarges.
Men fargene har blitt litt bedre, kanskje litt stressa i starten i nytt akvarium bare?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap