Hybrid?

Om 2 ulike Ciklider arter kan pare seg å få unger?
Plussmedlem
Ja og nei.
Oscar og sommerfuglciklide blir det ikke så mye unger av.
Tenker du på noen bestemte?
Hei
Nei, egentlig ikke. Bare lurte på om det gikk jeg
Plussmedlem
Hei igjen
Flowerhorn og Blood Parrot (papegøyeciklide) er eksempler på, tja...hva skal jeg kalle det...Hybrider i alle fall.
eMu
Om 2 ulike Ciklider arter kan pare seg å få unger?

Absolutt, så lenge de er nært nok beslektet.

Er et problem i Malawi-kar. Der bør du passe på hvilke arter du setter sammen. I vanlige selskapskar er det jo ikke like aktuellt å ha to arter som kan krysse seg i samme akvarie.
Krysninger
Hvis du ikke vil ta vare på yngelen så er det vel ikke så nøye med hvilke ciklide-arter du velger, yngelen blir gjerne spist opp allikevel.
Når det gjelder malawi-ciklider så har man ofte ikke garanti for at yngelen er ekte. Skal ikke mye til før feil partnere finner hverandre, men det hjelper selvfølgelig å være nøye med hvilke arter man velger å kjøpe.

Vil du ta vare på yngel og la de vokse opp så kan du ta ut et par og la de går for seg selv til de har lekt. På den måten kan du være sikker på at det ikke er krysninger du får. Eller hvis du ser lek selv, og ser at det er de rette fiskene som gjør det. Følger du med litt så ser du hvilke som er interessert i hverandre også.

De fleste lar nok fiskene ordne seg selv og satser på at det er de rette som finner hverandre. Det går som regel greit.

PS: Det heter krysninger og ikke hybrider
Takk for svar alle mann!
Nå har eg fått litt mere kunnskap om det....
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Breimo
Reklame for plussmedlemskap