Nervøs fisk

Skaffet meg ett lekspar røde dvergciklider (apistogramma hongsloi) for to dager siden, men de er utrolig skye og ligger bare stresset inni noen av hulene jeg har i karet (hender de kommer ut innimellom). Er det noe galt med dem eller tar det bare veldig lang tid før de blir vant til karet.

Det er masse huler og endel planter i karet, dvs. masse gjemmesteder.

Akvariet er her.
De kommer sikkert mer fram etterhvert, men det kan hjelpe å ha noen andre "dumme" fisk i tillegg. De føler seg mer trygge når de ser at annen fisk ikke blir spist

F.eks guppy, tetra, danio osv
Ja, bra råd Toel kommer med, har måttet gjøre det mang en gang. Etter en stund bør du ta ut de andre fiskene igjen, iallefall før de yngler. De trengs normalt bare i en periode. Har en kardinaltetrastim jeg flytter rundt etter behov, synes de fungerer best.

Jeg antar at akvariet står inntil en vegg, om akvariet er "utsatt" plassert blir også fiskene mer nervøse enn normalt, åpenbart.
De er litt mer frrempå nå, men er fortsatt ganske tillbaketrukne. En liten stim på 4 nrontetra er vel greit.
Hadde samme problem med mine to gullguramier , Den på bilde var en av dem.
Men etter noen uker kom de fram.
He he, husker den var redd for guppyene!: )
Hvi du hadde hatt paret i et større kar ville jeg helt klart foreslått noen Nannostomus som faste innbyggere, men med bare 63L blir det litt i knappeste laget. A. honglsoi får jo litt størrelse på seg.

Jeg ville bare smurt meg mes tålmodighet. Har selv et par VF A. macmasteri som har vært sky siden jeg fikk dem. Flyttet 4 stk N. marginatus til karet, uten at det hjalp noe særlig. Nå har jeg flyttet N. marginatus til et annet kar, og A. macmasteri ble mer frempå og tøffere i trynet. Men det skal ikke mye til før de skvetter og stikker av.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap