To nye arter av Dicrossus (Sjakkbrettcichlider) er vitenskapelig beskrevet
Description of Dicrossus foirni sp. n. and Dicrossus warzeli sp. n. (Teleostei: Perciformes: Cichlidae), two new cichlid species from the Rio Negro and the Rio Tapajós, Amazon drainage, Brazil.
Beskrivelsen (PDF) finnes her:
Arten som er kjent under navnet Dicrossus sp. ”Rio Negro” har fått navnet Dicrossus foirni, og den tidligere Dicrossus sp. ”Tapajós” (også bl.a. kjent som Dicrossus sp. ”Itaituba”), har fått navnet Dicrossus warzeli.
Her er en hann av sistnevnte:
en ung hunn:
og en hunn som la 85 egg på oversiden av et eikeblad. Da jeg ble for nærgående, dro hun hele bladet med alle eggene bakover i karet og ut av syne for meg!
Beskrivelsen (PDF) finnes her:
Arten som er kjent under navnet Dicrossus sp. ”Rio Negro” har fått navnet Dicrossus foirni, og den tidligere Dicrossus sp. ”Tapajós” (også bl.a. kjent som Dicrossus sp. ”Itaituba”), har fått navnet Dicrossus warzeli.
Her er en hann av sistnevnte:
en ung hunn:
og en hunn som la 85 egg på oversiden av et eikeblad. Da jeg ble for nærgående, dro hun hele bladet med alle eggene bakover i karet og ut av syne for meg!
Postet 11.09.10 kl 13:06
Endret: 11.09.10 kl 13:06
Postet 31.05.14 kl 13:11
Postet 31.05.14 kl 14:09
Ole Paulsenfinner en av de på dyrego oslo city
Jeg kjøpte 8 veldig unge Dicrossus foirni der for noen måneder siden, og de vokste veldig fort i perioder, mens de nesten ikke vokste i det hele tatt i andre perioder. Uansett ble de veldig flotte etter hvert:
Til tross for at alle så ganske like ut mens de var små, ser det heldigvis ut til at jeg har fått med minst 2 hunner, av de 8:
Nå har de vokst litt til, og på hannene forsterkes fargene i finnene, mens de sorte markeringene i noen sinnsstemninger blir svakere:
De begynner nå å nærme seg kjønnsmoden størrelse og alder, og det synes av og til på atferden også. Så da er det bare å legge forholdene til rette så godt man kan, med Rio Negro-lignende vann og innredning, dvs. surt sortevann med masse eikeblader, og håpe de inspireres til å lage noen etterkommere...
Jeg vet ikke hvilken av artene de har på Oslo City nå, men uansett: Dette er veldig flott fisk som man ikke ofte finner, så løp og kjøp!
Postet 31.05.14 kl 15:59
Jeg ser at førstegangsbeskrivelsen har fått ny adresse siden den ble publisert.
Den finnes nå her:
Description of Dicrossus foirni sp. n. and Dicrossus warzeli sp. n. (Teleostei: Perciformes: Cichlidae), two new cichlid species from the Rio Negro and the Rio Tapajós, Amazon drainage, Brazil.
Den finnes nå her:
Postet 31.05.14 kl 17:20
Postet 31.05.14 kl 20:22