To nye arter av Dicrossus (Sjakkbrettcichlider) er vitenskapelig beskrevet

Description of Dicrossus foirni sp. n. and Dicrossus warzeli sp. n. (Teleostei: Perciformes: Cichlidae), two new cichlid species from the Rio Negro and the Rio Tapajós, Amazon drainage, Brazil.

Beskrivelsen (PDF) finnes her:

Arten som er kjent under navnet Dicrossus sp. ”Rio Negro” har fått navnet Dicrossus foirni, og den tidligere Dicrossus sp. ”Tapajós” (også bl.a. kjent som Dicrossus sp. ”Itaituba”), har fått navnet Dicrossus warzeli.

Her er en hann av sistnevnte:

[External Image]

en ung hunn:

[External Image]

og en hunn som la 85 egg på oversiden av et eikeblad. Da jeg ble for nærgående, dro hun hele bladet med alle eggene bakover i karet og ut av syne for meg!

[External Image]

finner en av de på dyrego oslo city
Nydelig fisk, men litt synd at dem mister så mye av fargen/mønstret da dem blir voksne.

Artig at hunnen flyttet hele bladet med egg i sikkerhet.
Ole Paulsen
finner en av de på dyrego oslo city

Jeg kjøpte 8 veldig unge Dicrossus foirni der for noen måneder siden, og de vokste veldig fort i perioder, mens de nesten ikke vokste i det hele tatt i andre perioder. Uansett ble de veldig flotte etter hvert:

[External Image]

Til tross for at alle så ganske like ut mens de var små, ser det heldigvis ut til at jeg har fått med minst 2 hunner, av de 8:

[External Image]

Nå har de vokst litt til, og på hannene forsterkes fargene i finnene, mens de sorte markeringene i noen sinnsstemninger blir svakere:

[External Image]

De begynner nå å nærme seg kjønnsmoden størrelse og alder, og det synes av og til på atferden også. Så da er det bare å legge forholdene til rette så godt man kan, med Rio Negro-lignende vann og innredning, dvs. surt sortevann med masse eikeblader, og håpe de inspireres til å lage noen etterkommere...

Jeg vet ikke hvilken av artene de har på Oslo City nå, men uansett: Dette er veldig flott fisk som man ikke ofte finner, så løp og kjøp!

Nydelige fisk! Artig at de driver å flytter på bladene når de finner det for godt. Har Dicrossus filamentatus og de gjør det samme. Flotte fisker det også
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap