Boliviansk sommerfuglciklide eller sommerfuglciklide eller tomasiciklide?! - beslutningsvegring!

Jeg har vært ute og sett på fisk i dag, hovedsaklig for å se boliviansk sommerfuglciklide. Jeg så den, og ble litt skuffet, den var så gul og hadde så lite farger ellers. Bildene i fiskebasen lurer meg vel litt, kan du si! I karet ved siden av gikk sommerfuglciklider, som var mye finere, etter min mening. På en av de andre butikkene gikk tomasiciklide, og den var iallfall kjempefin! Men bør en av disse foretrekkes når akvarievennene er som følger:

10 Corydoras Adolfoi
5 otocinclus
3 siamesisk algeeter
9 cherrybarber

Vannet holder 26 grader, har gh på 3 og kh på 3 og ph på 6,8. Det er fin sandbunn (biltema). Karet er 125 liter og har utvendig Eheim 2224-filter.

Hjelp meg å ta en avgjørelse eller fortell om gode eller dårlige erfaringer i forhold til ciclidene!

Kan jo legge til at jeg gjerne vil ha en fisk som synes litt, ettersom coryene stort sett holder hus under ei rot og cherry'ene holder seg i plantene. Tar også gjerne noe med litt personlighet
Inaktiv bruker
Jeg ville garantert valgt Tomasiciklide!

Synes denne er penere enn sommerfuglcikliden. Den er vel litt mere eksklusiv også...(?)

Men er den en relativt "snill" ciklide?!
Inaktiv bruker
Det tror jeg, da. Tror ikke denne er noe mer hissig enn andre ciklider(?). Den vil jo selvfølgelig passe på egg, om det blir noe av det, men utenom det tror jeg dette er en veldig "snill" fisk som passer fint inn i et selskapsakvarium.
Alle de tre typene er vel forholdsvis snille. Har selv boliviansk og vanlig. Synes også den vanlige har finere farger enn den bolivianske. Men de bolivianske blir litt større da.

Jeg foretrekker den bolivianske varianten...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap