Apistogramma vs malawi
Har en pH på rundt 7,6 og lurer på om jeg skal prøve å senke den eller heve den. Har hørt at det er veldig vanskelig å senke den hvis jeg har feil type vann og akkurat nå tester jeg det ut. Har tatt en liten bøtte og fylt den med springvann, så puttet jeg i 6 7 eikeløv. Nå har det godt en halv time, venter en halv time til og sjekker da hvor mye lavere pHen har blitt. Så tar jeg ut bladene og venter en time til, er pHen steget betyr det at jeg har feil type vann.
Har jeg feil type vann blir det veldig komplisert å senke pHen,
Så var det å heve den, da blir vel å kjøpe noe kalk fra en dyrebutikk og putte oppi ved vann skifte.
kan dette bli like komplisert eller er det bare å putte oppi pulver å se pHen stige får så å bli der. Er det slik satser jeg på det om vannet mitt ikke går an å senke.
Dette er egentlig et valg mellom Apistogramma og Malawi.
Hva er lettest?
Har jeg feil type vann blir det veldig komplisert å senke pHen,
Så var det å heve den, da blir vel å kjøpe noe kalk fra en dyrebutikk og putte oppi ved vann skifte.
kan dette bli like komplisert eller er det bare å putte oppi pulver å se pHen stige får så å bli der. Er det slik satser jeg på det om vannet mitt ikke går an å senke.
Dette er egentlig et valg mellom Apistogramma og Malawi.
Hva er lettest?
Postet 12.09.10 kl 13:08
Det er verken vanskelig å senke eller heve ph. Selv bruker jeg torv til å senke ph, det reduserer i tillegg hardheten i vannet og jeg syntes det virker som en mer naturlig måte å gjøre ting på enn å bruke syrer og annet kjemisk. Eikeløv kan sikkert brukes, men det må da ta veldig lang tid?
Ut over det så må det jo kommenteres at malawi trenger vesentlig større plass enn apistogramma i utgangspunktet. Apistoer kan du ha i 85-litere og opp, mens jeg vil ikke anbefale noe mindre enn 350-liter til malawi.
Ut over det så må det jo kommenteres at malawi trenger vesentlig større plass enn apistogramma i utgangspunktet. Apistoer kan du ha i 85-litere og opp, mens jeg vil ikke anbefale noe mindre enn 350-liter til malawi.
Postet 12.09.10 kl 14:26
Postet 12.09.10 kl 15:11
Den typen som selges i akvarieforretninger. F.eks. denne fra Webzoo.
Postet 12.09.10 kl 16:02
Jeg bruker tiurs naturtorv kr 80 for en diger sekk på plantasjen har en til to strømper fulle i lagringstanken, fungerer utmerket.
Jeg har også: svartor kongler, eikeblader og bøkeblader i vannet som blir lagret. Bladene forandrer ikke ph så mye hos meg, jeg har likevel masse blader i bunnen av karene mine.
Tor Magnus: hvis du leste tråden jeg linket til angående eikebarkekstrakt står det noe on hvordan ph synker over tid, som Joakim sier senkes kh først dermed går ph senkingen fortere etterhvert.
Bare for å komme med et eksempel:
Om du har en 60 liters tank med apistoer og en 60 liters tank med vann kan du gjennomføre 50% vannbytte og likevel ha 50% gammelt vann med lav ph og kh som du blander ut med kranvann til neste vannbytte osv
Da kan løv ha noe for seg, det trenger lang tid på å påvirke vannet (løse seg opp), men jeg baserer meg som sagt på torv på torv.
Jeg har også: svartor kongler, eikeblader og bøkeblader i vannet som blir lagret. Bladene forandrer ikke ph så mye hos meg, jeg har likevel masse blader i bunnen av karene mine.
Tor Magnus: hvis du leste tråden jeg linket til angående eikebarkekstrakt står det noe on hvordan ph synker over tid, som Joakim sier senkes kh først dermed går ph senkingen fortere etterhvert.
Bare for å komme med et eksempel:
Om du har en 60 liters tank med apistoer og en 60 liters tank med vann kan du gjennomføre 50% vannbytte og likevel ha 50% gammelt vann med lav ph og kh som du blander ut med kranvann til neste vannbytte osv
Da kan løv ha noe for seg, det trenger lang tid på å påvirke vannet (løse seg opp), men jeg baserer meg som sagt på torv på torv.
Postet 12.09.10 kl 18:40
ohrJeg bruker tiurs naturtorv kr 80 for en diger sekk på plantasjen har en til to strømper fulle i lagringstanken, fungerer utmerket. Jeg har også: svartor kongler, eikeblader og bøkeblader i vannet som blir lagret. Bladene forandrer ikke ph så mye hos meg, jeg har likevel masse blader i bunnen av karene mine. Tor Magnus: hvis du leste tråden jeg linket til angående eikebarkekstrakt står det noe on hvordan ph synker over tid, som Joakim sier senkes kh først dermed går ph senkingen fortere etterhvert. Bare for å komme med et eksempel: Om du har en 60 liters tank med apistoer og en 60 liters tank med vann kan du gjennomføre 50% vannbytte og likevel ha 50% gammelt vann med lav ph og kh som du blander ut med kranvann til neste vannbytte osv ;-) Da kan løv ha noe for seg, det trenger lang tid på å påvirke vannet (løse seg opp), men jeg baserer meg som sagt på torv på torv.
Aha, jeg er ingen hyppig vannbytter så det tror jeg ordner seg.
Får vel skaffe meg litt torv å putte i akvariet mitt og som sakt har jeg eiketre like i nærheten av der jeg bor.
MVH,TMK
Postet 12.09.10 kl 19:01
Postet 12.09.10 kl 19:27
Postet 12.09.10 kl 19:29
Ja de kan være sammen med fiskene.
Ikke akkurat vakkert da.
Mengden finner du ut av etterhvert, men en full strømpe burde hjelpe godt.
Det skader neppe fiskene å ha mer heller, men det er ikke sikkert det gir noen positive utslag.
eikeblader i et tjukt lag på bunnen av karet vil definitivt minne om apistoenes habitat der de fanges i naturen. Hos meg ble det mye gris i pumpa så jeg bruker bøkeblader i karene da de løser seg mindre opp. Eikeblader kommer jeg til å plukke masse av i vinter for det tror jeg er genialt til vannbyttetanken hvor det ikke gjør noe at de løser seg opp. Jeg vil gjerne ha garvesyrer fra eik i akvarievannet.
Om du finner noen døde og gamle greiner fra eika er disse fine å ha i karet ditt.
Ikke akkurat vakkert da.
Mengden finner du ut av etterhvert, men en full strømpe burde hjelpe godt.
Det skader neppe fiskene å ha mer heller, men det er ikke sikkert det gir noen positive utslag.
eikeblader i et tjukt lag på bunnen av karet vil definitivt minne om apistoenes habitat der de fanges i naturen. Hos meg ble det mye gris i pumpa så jeg bruker bøkeblader i karene da de løser seg mindre opp. Eikeblader kommer jeg til å plukke masse av i vinter for det tror jeg er genialt til vannbyttetanken hvor det ikke gjør noe at de løser seg opp. Jeg vil gjerne ha garvesyrer fra eik i akvarievannet.
Om du finner noen døde og gamle greiner fra eika er disse fine å ha i karet ditt.
Postet 12.09.10 kl 19:48
Supert, spurte moren min om jeg kunne ha en diger tønne stående ved siden av karet og svaret var ikke veldig sjokkerende. Men trenger jo ikke det når det er mulig å ha strømpa i karet. Det er en sokk (strømpe) du mener ikke sant?
Plukker en mengde eikeblader, men bøkeblader høres mer praktisk ut.
Er det samme prosess i sankingen som hos eikeløv?
Når det gjelder strømpa skjuler jeg den bak noen planter akkurat som pumpeinntaket.
MVH,TMK
Plukker en mengde eikeblader, men bøkeblader høres mer praktisk ut.
Er det samme prosess i sankingen som hos eikeløv?
Når det gjelder strømpa skjuler jeg den bak noen planter akkurat som pumpeinntaket.
MVH,TMK
Postet 12.09.10 kl 21:09
Mammaer skal en ikke legge seg ut med.....
Ja det går helt fint å ha den i karet.
Det kan være mulig å beplante den så det blir penere, men planter er ikke min sterke side.
En gammel nylonstrømpe funker fint til dette bruket.
Vannet vil bli farvet gult i motsetning til bruk av kjemikalier som ikke farver vannet så mye.
Jeg synes det er pent og fiskene liker det, ikke alle mennesker gjør det.
Om det er mulig kan du samle regnvann fra en takrenne eller noe av og til om det er vanskelig å få til en luftetank.
Om du velger en av de enklere artene og gjerne en oppdrettsform tror jeg ikke du vil få så store problemer med vannet ditt. Apistogramma kan ofte holdes i ikke ideelle verdier, det er oppdrett som kan bli problematisk.
Får du det til å funke med eikeblader er vel det det enkleste for deg om de er lett tilgjengelige? Jeg ville prøvd, men hatt en plan for å skufle de opp om de tetter filteret.
Jeg har alltid blåfiltersvamper foran innsuget på utvendige pumper, en strømpe gjør samme nytten her, blant annet for at det ikke skal bli så mye bøss i pumpa.
Prøv deg litt fram og gjør dine egne erfaringer du er på rett vei, bruk gjerne en skrivebok for å notere hva du gjør og når med vannet og hvordan det påvirker dine vannverdier.
Lykke til hilsen Ola
Ja det går helt fint å ha den i karet.
Det kan være mulig å beplante den så det blir penere, men planter er ikke min sterke side.
En gammel nylonstrømpe funker fint til dette bruket.
Vannet vil bli farvet gult i motsetning til bruk av kjemikalier som ikke farver vannet så mye.
Jeg synes det er pent og fiskene liker det, ikke alle mennesker gjør det.
Om det er mulig kan du samle regnvann fra en takrenne eller noe av og til om det er vanskelig å få til en luftetank.
Om du velger en av de enklere artene og gjerne en oppdrettsform tror jeg ikke du vil få så store problemer med vannet ditt. Apistogramma kan ofte holdes i ikke ideelle verdier, det er oppdrett som kan bli problematisk.
Får du det til å funke med eikeblader er vel det det enkleste for deg om de er lett tilgjengelige? Jeg ville prøvd, men hatt en plan for å skufle de opp om de tetter filteret.
Jeg har alltid blåfiltersvamper foran innsuget på utvendige pumper, en strømpe gjør samme nytten her, blant annet for at det ikke skal bli så mye bøss i pumpa.
Prøv deg litt fram og gjør dine egne erfaringer du er på rett vei, bruk gjerne en skrivebok for å notere hva du gjør og når med vannet og hvordan det påvirker dine vannverdier.
Lykke til hilsen Ola
Postet 12.09.10 kl 22:19
Postet 12.09.10 kl 22:44
ohrMammaer skal en ikke legge seg ut med..... Ja det går helt fint å ha den i karet. Det kan være mulig å beplante den så det blir penere, men planter er ikke min sterke side. En gammel nylonstrømpe funker fint til dette bruket. Vannet vil bli farvet gult i motsetning til bruk av kjemikalier som ikke farver vannet så mye. Jeg synes det er pent og fiskene liker det, ikke alle mennesker gjør det. Om det er mulig kan du samle regnvann fra en takrenne eller noe av og til om det er vanskelig å få til en luftetank. Om du velger en av de enklere artene og gjerne en oppdrettsform tror jeg ikke du vil få så store problemer med vannet ditt. Apistogramma kan ofte holdes i ikke ideelle verdier, det er oppdrett som kan bli problematisk. Får du det til å funke med eikeblader er vel det det enkleste for deg om de er lett tilgjengelige? Jeg ville prøvd, men hatt en plan for å skufle de opp om de tetter filteret. Jeg har alltid blåfiltersvamper foran innsuget på utvendige pumper, en strømpe gjør samme nytten her, blant annet for at det ikke skal bli så mye bøss i pumpa. Prøv deg litt fram og gjør dine egne erfaringer du er på rett vei, bruk gjerne en skrivebok for å notere hva du gjør og når med vannet og hvordan det påvirker dine vannverdier. Lykke til hilsen Ola
Får bytte lite vann av gangen.
Skal prøve å senke pH ned til 6,5 og derfor skal jeg skaffe meg de apistommaene som tar pH helt opp til 0,7, kanskje også 6,8.
Hvor får man tak i apistogrammaer egentlig.
PS: har ikke muligheten til å reise til Sør amerika.
Postet 13.09.10 kl 09:05
Postet 13.09.10 kl 09:13
Tor Magnus KuløyHvor får man tak i apistogrammaer egentlig.
Det burde ikke være noe problem å få tak i Apistogramma i Oslo-området. Mener å huske at du skulle på auksjonen til LOAK neste helg, det kommer sikkert til å dukke opp noen der. Ellers så har Aquamanias på Kløfta en del forskjellige Apisto inne for tiden, bl.a. en del VF. De fleste dyrebutikker har også Apistogramma, som oftest kakaduer.
Postet 13.09.10 kl 12:46
Postet 13.09.10 kl 14:09