Hvilke fisk sammen med sommerfuglciklider i 110 l kar?

Hei!
Jeg og mannen har nettopp kjøpt oss og innredet ferdig et 110 liters Juwel Rekord akvarium, og har begynt å planlegge hva slags fisk vi skal putte oppi når det er innkjørt.
Det eneste vi vet, er at vi skal ha sommerfuglciklider (Microgeophagus Ramirezi). De fiskene er så vakre, og jeg har hatt lyst på dem i månedsvis. De er faktisk mesteparten av grunnen til at vi kjøpte akvariet (har et 28-liters fra før med killier).
Men, hva slags fisk kan vi ha sammen med dem i et akvarium på denne størrelsen? Vi har lyst på fargerike fisk som gjerne holder til i toppsjiktet av akvariet, siden sommerfuglene liker seg på bunnen.

Og forresten, de i dyrebutikken mente vi fint kunne ha to par sommerfugler så lenge vi satte opp en "grense" midt i akvariet i form av en stein eller rot eller noe, og ga hvert av parene en flat stein f.eks. å legge eggene sine på. Men når jeg leser her, så virker det som om noen mener de i hvert fall må ha over 200 liter for å være to par. Hva er riktig?

Og så bare ett spørsmål til, som egentlig er off-topic. Vi kjøpte Biltema-sand til bunnsubstrat, men selv om vi skylte og skylte, ble vannet fremdeles grumsete da vi fylte opp karet. Det var på dagen i gård, og det er fremdeles litt "tåkete" i vannet. Vil dette bedre seg etter hvert, eller må vi gjøre alt på nytt?! (Håper inderlig ikke det, for nå har vi innredet så fint og møysommelig med masse planter og alt...)

Håper på raskt svar!
Det eg har fått med meg av Biltema sanden er att du kun må bruke den med atikkel nummer 175425 Den groveste av de 2.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/

Visst det er den du har brukt så er det vel bare og ta tiden til hjelp. skylle filtrene forsiktig imellom og la de suge opp sand støvet. Vet ikke om det har noen hensikt med crystalwater i før den fine sanden har lagt seg/fanget opp av filteret.

Men kan være eg er helt på jordet her, Er også nybegynner i faget her. Men synest det er artigt og møte sånne problemstillinger selv og finne løsninger og få orden på karet. Lykke til.

Regner med visst mitt svar er helt feil så vil noen andre gi ett bedre svar her og si eg er helt ute og kjøre, men da lærer eg også av det. hehehe..

Hvis det er den rette sanden som er blitt kjøpt vil dere se at dette har lagt seg etter noen dager! Så bare ta tiden til hjelp ^^

Men bare ha i bakhodet at biltema sanden kan bli litt tett og skape gasslommer i sanden, så med gjevne mellomrom så gruser du litt rundt i sanden med fingrene (eller i mitt tilfelle, en trommestikke)
=)
Biltema sand
Takk for svar! Det var den groveste varianten vi kjøpte, ja. Da håper og tror jeg at dere har rett, og at den vil legge seg snart. Nå ser det sånn ut der:
Er det noen som har forslag når det gjelder det første spørsmålet mitt?
Tåkeheimen hos meg varte lenger enn jeg trodde, 3-4 dager, tror jeg det var. Men det legger seg
smykketetraer passer godt til beskrivelsen din. Jeg har flere arter av disse sammen med dvergciklidene mine. I motsetning til andre tetraer (rødmunn og neon f. eks) vil de ikke forsyne seg grovt av evt. yngel.

Har dere mye planter i overflaten kan de få noen yngel til å vokse opp i karet også.

Det burde gå greit med to par om det er innredet så de ikke trenger å se så mye til hverandre. Hva med å starte med et og se om dere får de hurtig i lek?

Hilsen Ola.
Takk, Ola. De smykketetraene så interessante ut. Skal se om jeg finner noen i en butikk så jeg får se hvordan de ser ut i virkeligheten.

Noen som har flere forslag?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap