Hvor lang tid går det fra egg til yngel hos sommerfuglciklider?

2 - 3 døgn. Det kommer litt an på temperaturen.
Pleier som regel klekke 2 døgn etter jeg oppdager dem.
Tar 2-3 dager fra egg til dem klekker som wigglers(ikke svømmedyktige), deretter ca nye 3 dager til dem er svømmedyktige. Men kan variere litt alt etter temperaturen har jeg funnet ut, men rundt 26 grader tar det ca så lang tid.
Takk, da skal jeg la lampa ved siden av akvariet stå på fra i natt, sånn at det ikke blir helt mørkt i stua.
I dag er eggene borte fra bladet og ciklidene er rundt i hele akvariet igjen. Det betyr vel at de har spist dem opp, går jeg ut ifra?
Det er mye ulig ja, de trenger ofte 2-3 forsøk før dem får dreisen på dette. HAr du noen maller i karet forresten? Både c og l-maller vil spise egg natterstid.
Noen oppdrettstyper er helt håpløse, 3 - 5 dagen er alt borte, gang etter gang. Eneste metode som har fungert for meg er å klekke eggene i eget kar.
Men når yngelen er klekket flytter de den, så den vil nok ikke være der eggene var. Men om en av foreldrene ikke holder seg mye på et sted, ja da er yngelen borte.
Det hadde antakelig bekymret meg mer om yngelen vokste opp, enn at den er borte Men jeg prøver nå likevel å lære.

Foreldrene er overalt igjen, ja, så noe å passe på har de ikke.

Det går 10 corydoras adolfoi i akvariet, i tillegg til 9 cherrybarber som iallfall er notoriske eggspisere når adolfoien legger egg. Derfor lot jeg lyset stå på om natta (lampe utenfor akvariet) fordi jeg har lest at da kan ciklidene klare å se farene og jage dem.

Men som sagt, jeg spør for å lære, ikke fordi det bekymrer meg at jeg ikke får yngel
De bør nok helst få være alene i karet. Uansett om de skulle være gode foreldre, blir det vanskelig for dem å passe på hele tiden. Så mye svinn blir det jo. Har inntrykk av at parforholdet ødelegges litt etterhvert når de mister mange kull. Men det kan jo bare være noe jeg forestiller meg...
Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt ut egg og klekket dem kunstig, en gang iallefall. Det er jo ganske gøy. Om eggene sitter på en stein du kan ta ut da. Isåfall bør du la luftbobler passere nær eggene, slik at de får sirkulasjon tilsvarende den foreldrene sørger for.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap