Melanochromis johannii

hei har et kar på 250l får di til fredag =) får en hann og en hunn åsen går man di i lek? og åsen leker di? hvor mange unger får di? hva er temp på lek og sån som di har det der di kommer fra? åsen er leks fargen til hannen ? og åsen ser man at ho er klar for lek? hvorfor blir hannen så veldig blå? tok oppi natron i vannet for ph skule bli 5-6 =) + har et 17 l ved sinav det her kan jeg ha palettcichlide der?? har ikke hat den før åsen leker di?
Hei Thomas.
Her spør du om mye som du hadde funnet selv hvis du hadde sett i fiskebasen, artikler osv. Malawi er ikke de enkleste å ha så her er det mye å sette seg inn i, men jeg skal svare så godt jeg kan:
Lek og trivsel:
Melanochromis johannii er malawi-ciklider i mbunas-gruppen. Det vil si at de vil ha fin sand å grave i, og mye stein å gjemme seg i, eller å svømme igjennom hvis de blir jaget. Lag en liten steinrøys med åpninger som fiskene kan passere i. Se på de andre medlemmenes malawi-kar til inspirasjon
Når fiskene trives så ordner de resten selv. Hunnen går ca 21 dager med egg og yngel i munnen før de "spyttes" ut. Da har yngelen fått en god start på livet.
De får 15 - 30 yngel. Skal du ta vare på alle dem trenger du et eget akvarium som oppvekst-kar.

Hannen lager en grop i sanden, under noen steiner. Han skrur på litt ekstra fine farger (blir blåere) og "rister". Der står han og lokker på hunnene som måtte passere, i håp om at en av dem er leksmoden.
I akvariet blir gjerne hunnene jaget hvis de er uvillige. Derfor er det viktig med mye stein og stort akvarium. 250 litereren din er et fint utgangspunkt.

Malawiene vil ha ca 26 grader (hele tiden).
Skift 30% av vannet hver uke (når du har flere fisker i). Vannet blir litt kaldere da, men det gjør ikke noe. Ofte leker de etter et vannskifte.

PH bør ligge på 7,6 - 8. Det er viktig at den er over 7, og at den er stabil. For å få til det så sørg for at KH er minst 9 (ved å tilsette natron). Da får du høy og stabil PH.

Jeg synes at 17 liter er for lite for voksen palett-ciklide. Dette karet kan du heller ha til johannii-hunner som tygger, og la henne spytte yngelen der. Så setter du hunnen tilbake mens yngelen får vokse en stund i 17-literen.
Håper du ble litt klokere, og lykke til
Her er en tråd med mye info:
Malawi ciklider - den store infotråden :)
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap