Min golden har fått selskap, men ............

Har en eldre Golden hanfisk som har fått selskap av 2 nye små Golden(forhåpentligvis hunfisk) idag. Men nå jager han disse småtassene rundt i karet som bare det. Er dette normal adferd eller er det et tegn på aggresjon? Håper han ikke tar livet av nyanskaffelsen
Det er normalt. Enten er det hanner, eller det er uvillige hunner. Uansett skal de ordne med rangordning.
Det er også derfor at du bør ha mange steiner / sprekker for dem så de kan stikke seg vekk. Det roer seg vanligvis etter hvert, med mindre akvariet er for lite.
Er det hanner så kan den/de bli stresset ihjel.
Du kan se forskjell på kjønnene hvis du snur fiskene: To små hull = hanne. Et lite hul og et større (mer diffust) = hunne.
Shiramor
Det er normalt. Enten er det hanner, eller det er uvillige hunner. Uansett skal de ordne med rangordning. Det er også derfor at du bør ha mange steiner / sprekker for dem så de kan stikke seg vekk. Det roer seg vanligvis etter hvert, med mindre akvariet er for lite. Er det hanner så kan den/de bli stresset ihjel. Du kan se forskjell på kjønnene hvis du snur fiskene: To små hull = hanne. Et lite hul og et større (mer diffust) = hunne.

Akvariet er på 600 l. så jeg håper de klarer å holde seg unna litt Men fortsatt er det full jakt på de to småtassene. Men 4 timer sammen blir kanskje rent for kort tid? Det går kanskje dager før de roer seg?
Det kan det godt gjøre. Det tar litt tid før de nye blir kjent i karet også. Blir fiskene skremt av noe annet så kan de stime og føle trygghet sammen, for en stund...
Kanskje de trenger en natt sammen også.
Men ikke godt å vite: Jeg har mistet ny fisk noen ganger. Helst fordi de har sett ut som det motsatte kjønn. Malawiene er flink til det: Underdanige hanner "kamuflerer" seg som hunner for ikke å få juling av alfa-hannen. Frustrerende, men samtidig en del av deres interessante og kompliserte adferd
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap