Kjønn på dvergscalare?

Har lest litt rundt og slik jeg har forstått det er det nesten umulig å se kjønnsforskjeller på scalare og dvergscalare. Men på zoo sjappa jeg nettopp har vært på mente de at man kunne se forskjell på dvergscalarer ved at hannen har en mer utpreget klump i pannen md et hakk som går inn over øynene. Er dette riktig eller er det bare lureri?
Jeg har fått samme beskjed i dyrebutikken jeg har vært i.
At hannene får mer utpreget panne og et "hakk" over nesen av dette.

Jeg har bare hørt rykter om dette, men aldri sett bekreftelse/avkreftelse på det...
Hva mener du med dvergscalare? Er de bare små?
Felles for omtrent alle scalarer er at du ikke ser sikker kjønnsforskjell før de er voksne og leksklare.
Hvis butikken plukker ut et "PAR" små skalarer til deg er det bare bløff.
Det er snakk om Pterophyllum leopoldi VF.

Kjøpte et par for en uke siden, men det virker ikke som om de finner tonen. Det ene hakker mye på den andre som så gjemmer seg bak en plante. Tror jeg har fått to hanner. Men er det mulig at en hanne kan jage bort en hunne også? Og kan det være to hunner?
Ja, det kan være to hanner, to hunner eller en av hver. Det beste å gjøre når man skal ha Pterophyllum, er å kjøpe en gruppe på 6 stk eller flere, og la dem danne par selv. Da blir det mindre jaging/krangling, mer harmoni, og mye større sjanser for å få fruktbare par ut av det.
Kunne det hjulpet å kjøpe 4 stk til å se om noen danner par?

Tror noen det er marked her på akvaforum for å selge de som ikke danner par hos meg?
Ja, det tror jeg ville hjulpet, så lenge du har plass til det.

Dvergskalarer blir man alltids kvitt. Mange som er interessert i å kjøpe det.
Akvariet er på 240 liter så det er nok ikke egnet som langavrig hjem for flere enn to dvergscalarer tror jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap