Sommerfugliciklider går ikke overens - et spørsmål om tid?

Hei!
For en uke siden så kjøpte jeg og mannen min to nydelige viltfangede sommerfuglciklider - en hunn og en hann. Vi er i det minste ganske sikre på at det er en av hvert kjønn. Hunnen har en veldig svak rosa, nesten lilla flekk på buken, men bare i det rette lyset.
Problemet er at hannen, som er større, jager hunnen rundt veldig ofte. Jeg har ikke sett at de har svømt sammen i harmoni. Vi håpet jo på at de skulle danne par, men det ser kanskje dårlig ut? Hunnen er ganske liten, rundt 3 cm, så hun er kanskje ikke kjønnsmoden ennå? Hun har ganske lite farger ennå også, men det er kanskje naturlig siden hun er viltfanget. Hannen har heller ikke like mye farger som mange av de oppdrettede. Tror dere det er fordi hun er for liten at hannen jager henne, og at de vil finne tonen etter hvert? Eller bør jeg prøve å selge en av dem og finne en ny? Vi spurte på dyrebutikken om vi kunne få levere en av dem tilbake hvis de ikke dannet par, men det var visst ikke mulig. Derfor ville vi ikke kjøpe flere juvenile og la dem danne par, siden det ikke er sikkert at vi blir kvitt dem igjen. Og avliving virker veldig kynisk og også bortkastede penger.
Noen som har tips? Hvor lang tid bruker vanligvis sommerfugler på å danne par?
Legger ved bilde av sommerfuglene, hannen øverst og deretter hunnen.
Så kjedelig at dem ikke går overens =(

Er dere HELT sikker på at det er en hann og en hunn? Hvis det er to hanner, så forklarer jo det oppførselen til den største.

Kanskje det hjelper å putte inni flere planter, sånn at den lille kan gjemme seg mer. Enten det er hunn eller hann, så er det kjipt om den blir jaget til døde siden den er VF.
En har ingen garanti for at de danner par dessverre. Det beste er kjøpe en liten gruppe og håpe på at noen danner par.De liker å finne sin egen partner
Takk for svar.
Nei, vi er ikke sikre på at det er en av hvert kjønn - bare ganske. Kanskje noen kan ta en titt på bildene og si sin mening?
Vi har vurdert å kjøpe flere, men det blir så dumt å måtte selge unna mange av dem, siden det ikke er noen dyrebutikker her i nærheten som tar inn. Jeg er redd for at vi ikke får solgt de som ikke blir valgt, og at de bare blir jaget rundt til de dør.
Er det lett å få solgt, eventuelt gitt bort, sommerfuglciklider?
Burde vi uansett kjøpe flere nå, som hannen allerede har etablert et territorium? Hunnen er egentlig den vi har mest lyst til å beholde, for den er den som er mest "selskapelig", den er mest fremme, mens hannen bare gjemmer seg...
Vel, det at dem er VF gjør dem jo attraktive for de rette kjøperne da =)
Ja, det er kanskje sant. Så da burde vi kanskje kjøpe noen flere? Blir det ikke da gnisninger med én gang mellom den hannen som allerede har dannet revir, og eventuelle nye hanner? Burde vi kanskje bare kjøpe hunner? Liker egentlig hunnen best av de vi har nå, da... Vil kanskje heller kvitte oss med hannen.
Noen som har litt peilig ut ifra bildene på om vi har gjettet riktig når det gjelder kjønn?
Jeg ville kjøpt to hunnfisker til,
hadde det vært helt sikkert at det er en hann og ei hu dere har idag.
Slik befolker jeg ihvertfall mine dvergciklide-kar!
Så kan de velge partner selv, også får en enten selge/gi bort de som blir utenfor
eller flytte dem til et annet kar med en hann i om man har flere kar.
Er man heldig da blir det "mannfolk" på alle etter noen runder

Om karet er stort nok, jeg vil si over 200L, kan man ha plass nok til to hanner skal danne revir.
Man bør dog ha et kar eller nytt hjem i beredskap om det ikke skulle gå,
og de bare sloss og krangler så det går på helsa løs!
Takk skal du ha. Da gjør vi kanskje det. Det er noe inni oss som sier vi burde vente litt til, for det kan jo hende hunnen ikke er kjønnsmoden ennå. Hun er ganske liten. Og det ser ikke ut til at jagingen plager henne noe særlig, for hun svømmer mye rundt og virker ikke redd eller blek. Det ser også ut til at jagingen har tatt av litt. Kanskje det er håp likevel?
Ja, se etter tydelige stresstegn som at den jagede blir bleik, gjemmer seg bak pumpe
og andre unaturlige plasser for en "bunnfisk".
Litt erting skal der jo være når man er forelska, det vet vi jo selv.
Ikke alle opplever kjærlighet ved første blikk, ei heller fisk
Vi får vel ta tiden til hjelp og se hva som skjer, såfremt ikke hun viser tegn til stress. Kanskje han vil like henne bedre etter hvert, av mangel på andre hunner.
De er jo flotte fisker begge to, selv hvis de ikke danner par. Men det hadde jo vært så koselig med små sommerfuglbabyer...
Tusen takk for hjelpen!
Jeg har to voksne hanner, og to unge hunner. Her jager den ene hannen alle de tre andre. De er litt bleikere i fargene, men spiser godt. Så lenge det finnes gode gjemmesteder tror jeg det går bra...

Jeg også håper det blir noe parrdannelse av det her til slutt, har hatt dem sammen i ca 5 uker nå...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap