Har kakadueceklide og sommerfuglciklider lure på kor ei lettast får yngel på dei?egentli fra a-å..takker for alle svar;)

kakaduene mine har fått sei egne reir over alt,har ett 240 liter me to hanna å 7-8hoe
eine hoa jage alt som kjem i nærheten,lure egentli på kor lenge d e før ho vil ta me yngelen ut av hula??egentli jage alle hoene kvarandre men e heilt klart ken som e sjefen..samme gjelde hannane,dei har kver sinn ende av akvariet..men kor ofte skal ei skifte vatn no,å kor mykje?

så har ei ett akvarie på 70 liter me sommerfugl ciklider lure på a-å der me?men dei blir snart flytta over i mitt nye 240liter..takker for alle svar igjen
Tips: Skriv bokmål eller nynorsk. Det ble rotete å lese, kan være derfor du ikke fikk noen svar.

Kan du forklare litt mer hvordan du har innredet akvariet? Gjerne bilder =) Hvor nytt er akvariet?

Anbefaler deg å gjøre litt research om disse ciklidene dine på nett =)

Kakadueciklider: De foretrekker å leve slik at det er 2-3 hunner pr hann, når de er så heldige å ha så stor plass som 240-liter. Men det virker på meg som om du har gått litt amok med hunnene, hehe =) Kanskje litt for mange. De trenger å kunne danne seg revir, finne ei hule de liker og først da kan de invitere inn en hann HVIS de er gyteklar. For å bli gyteklar må de fleste fisk få god næringsrik mat ei stund i forkant.

Du må også sjekke at vannverdiene er riktige. Apistogramma-artene liker generelt bløtt og litt surt vann. Det sies at eggene ikke klekker hvis pHen er over 7. Og vannet må ha så god kvalitet som mulig, dvs lite nitritt og nitrat.

Hvor ofte du må skifte vann tør jeg ikke si, du må bare følge med på vannverdiene.

Sommerfuglciklider: Ville ikke anbefalt å flytte sommerfuglciklidene til 240-litern hvis du skal ha så mange kakadueciklider. Da blir det sannsynligvis bare enda mer jaging og bråk, og for mye stress til at noen av dem kommer i lek. Tror jeg, hehe =)

Et par sommerfugl ciklider har det nok flott i 70 literen, ja. Sørg for at det er noen flate stein, helst litt i bakkant av akvariet ( en litt trygg plass ). Hvordan de helst vil ha det og hvordan det er best å gå fram, kommer litt an på type. Om de er viltfanget eller oppdrett... Men du finner jo en haug med info om du søker litt rundt på nettet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap