Kjøpte 4stk blue electrik i dag:)

noen som vet noe om disse?
hvordan man setter lek i gang?

Du trenger ikke kommentere at de bare selger hanner, for det er bare tull... !! Selger ikke bare hanner når folk har fått yngel på dem fra før av
electric blue er bare modda sommerfuglciclider. antar de har seg på samme vis som sine umodda slektninger
:)
oki Ekstremt fine ihvertfall, å stive priser
Går det bra å ha disse med PH 7.00 mon tro? Stilige fisker
Det er jo en vakker fisk denne, men selv i butikker som ikke er til vanlig svindyre er det stiv pris. Vet de på dahls tar 249 kr pr stk. Og som nevnt, de er bare modda sommerfugler.
De er nok like enkel som de ekte somerfuglene.
...
spørs jo kor populært dette blir..=) er jo aktørene som bestemmer hva som er spesielt å ikke
Electric blue er vel egentlig bare en farge variant.
Det er flere som blir kalt for det, bl.a. innen diverse malawi.
Melanochromis Johanni blir ofte kalt for electric blue...

Her er et godt eksempel på at kallenavn/populærnavn kan misforståes.
Anbefaler å bruke latin navn, evt få butikken til å skrive det opp, om man ikke husker det.
Malene Jacobsen
Du trenger ikke kommentere at de bare selger hanner, for det er bare tull... !!:) Selger ikke bare hanner når folk har fått yngel på dem fra før av:)

ikke for å være bedreviter eller noe, men de som har fått til oppdrett kan sikkert forklare deg det.
Trodde de bare solgte hanner for å fortsatt kunne tjene penger på investeringen det har vært å "lage" denne varianten av sommerfuglciklider.

Er jo en sommerfuglciklide. Så en flat stein eller gjenstand og to som "faller" for hverandre er en god start. Til meg la de egg når steinen kom litt opp fra sanden og jeg satte opp noen skifer steiner som en type vegger. Dette gjorde at corydoras og andre bunnfisk ikke kom så lett opp i reirplassen.

Espen
Dette inlegget må du ta for det det er. Jeg er totalt amatør. Eneste fordelen jeg har, er at jeg er jævelig nøyaktig

Har 13 dager gamle yngel og 2 dager gamle egg på Electric Blue Sommerfuglciklider her nå. Det tok altså bare 11 dager fra jeg tok ut eggene, til de la egg igjen.

Tror ikke dette er noe hokuspokus. Ganske sikker på at EB er fornøyd med samme betingelser som den vanlige farvevarianten. Mine la egg på en mørk stein som stakk litt skrått opp av sanden. Jeg har scalarer, paletter og disse som legger egg hele tiden i mitt 300 liter. Jeg tror at jeg har fått til dette med å ha mye planter som deler opp karet i "rom". Så kanskje de liker å ha en del planter rundt steinen?

Ellers bruker jeg å trigge lek på scalarene med litt kaldere vannbytter. Kanskje dette også får Sommerfuglene i lek?

Jeg har også hørt en del rykter om at det bare er levert ut hanner fra produsenten. Jeg valgte meg iallefall ut et par på første forsøk så jeg tviler på at det var den eneste hunnen i flokken.

Her er en tråd/dagbok om utviklingen på mine yngel.

Gleder meg veldig til blåfarven kommer. Jeg tror dette kan bli en fisk som har "nok farver" til å bli valgt i stede for farverike levendefødende fisk av nybegynnere. Vel og merke hvis prisen senkes en del.

Lykke til med Sommerfuglene
Hei

Et spørsmål til Vulgata:
Er Sommerfuglciklide hunner av Electric Blue rød i buken, eller er de helt lik hannen?
De er ikke røde i buken, derfor vanskelige å se forskjell på.
Etter det jeg har erfart har det vært mest hannen i handelen, jeg måtte leite litt før jeg fikk et lekende par. Det lønner seg å kjøpe de som er runde og gode i magen, ikke slik "innover" mage som sommerfuglciklider ofte får.

Når det gjelder avl er dette ganske greit. Ph rundt 6.5 er kanskje best. Jeg har hatt GH på 3-4, det har vært helt greit. Når eggene er lagt bør du ta ut steinen med eggene. De er oftest dårlige foreldre, spiser yngelen når den klekkes. Så det lønner seg å legge noen passe store flate steiner i bakkant av akvariet, da velger de sannsynliugvis disse.

Det kan se ut som noe av yngelen taper seg i farge, i forhold til foreldrene. Det er nok lurt å bare avle videre på de beste eksemplarene.

Når det gjelder klekkekaret, bruker jeg et bart kar, med litt planter. Tilsetter general tonic mot mugg og har en slange med en svak strøm av luftbobler under egg-steinen.
S_Dreams
Hei Et spørsmål til Vulgata: Er Sommerfuglciklide hunner av Electric Blue rød i buken, eller er de helt lik hannen?

Nei, har ikke lagt merke til noe rødt i buken.

StigS: Har du yngel på dine EB?
Vulgata
StigS: Har du yngel på dine EB?

Har ikke yngel akkurat nå, alle er voksne per. dags dato. Har 30-40 stk, som jeg har beholdt. Er i ferd med å velge ut de beste eksemplarene for å se hvordan generasjon nr. 2 blir. Er litt spent på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap