Apistogramma identifikasjon...

Jeg kjøpte tre stk apistogramma da jeg var hos aquamanias i går. Han visste ikke helt hvilken type det var selv, den hadde bare fått et kallenavn (som jeg selvfølgelig glemte med en gang jeg kom hjem). Pytt pytt...

Kanskje noen som er flinke på apistogramma kan se hvilken fisk jeg har kjøpt?
Da blir jeg veldig glad.

[External Image]
Jag vill minnas att "kaudalfläcken" kan vara intressant för att bestämma vilket komplex fisken hör till. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men här har du lite bilder.
På hjemmesiden hans så har han iallefall A. Melgar som er A.sp Nanay + A. Galxis som mest sansyneligvis er Apistogramma Pebas.

Regner med at det er en av disse to artene du har fått med deg hjem. Om Tom C her på forumet logger seg på i kveld, så regner jeg med at han kan gi deg et bedre svar.
Takk for svar. Har kikket litt på den linken, og det kan kan nesten ligne litt på

Apistogramma sp. "Angle-patch/Winkelfleck"
eller
Apistogramma sp. "Putumayo"

Kanskje Tom C kan hjelpe?
Ut fra det foreliggende bildet og oppgitt informasjon, er det dessverre ikke mulig for meg å identifisere fisken din med noen stor grad av nøyaktighet.

Inkluderer du mest mulig av informasjonen nedenfor, vil det øke sjansen til å få fisken din riktig identifisert betydelig.

Legg ved bilder (mange, om mulig, og helst tatt både med og uten blitz):

- der fiskens hode og kropp vises nøyaktig (bilder tatt av hele fisken, så vinkelrett på kameraet som mulig).

- der fiskens finner vises godt (reiste finner og spredd hale), dvs at både lengde, form og eventuelt mønster av prikker og streker på finnene vises tydelig.

- der fiskens mørke (sorte) tegninger på hode, kropp og finner vises godt.
Disse er de viktigste diagnostiske kjennemerker på de forskjellig Apistogramma-artene.
De mørke tegninger sees best på stresset/skremte/opphissede hanner, og på hunner i nøytralt humør. Noen arter kjennes best på hunnenes sorte mønster i leksdrakt.

Disse forhold gjør det ofte helt avgjørende for korrekt ID at bilder av både hanner og hunner, og i forskjellige sinnsstemninger, er lagt ved.

Informasjon:

- Oppgi under hvilket navn fisken ble solgt (eller bestilt som).

- Oppgi ca. hvor stor fisken(e) på bildet er.
Juvenile / små eksemplarer er nesten umulig å identifisere ned til artsnivå.
Størrelsen på voksen fisk kan være svært nyttig.

- Er fisken oppdrettet? De fleste oppdrettede fisker er enten nøyaktig identifisert eller i det minste har de et kommersielt navn som kan være referanse.

- Er fisken viltfanget? Viltfanget fisk viser vanligvis diagnostiske egenskaper bedre, fordi de ikke har blitt påvirket av avl/linjeavl.
Om fisken er viltfanget; prøv å finn ut hvilket land / region fisken kom fra. Hvis man kan eliminere arter fra noen områder, er dette ofte til stor hjelp.
Om mulig, oppgi hvilke fisk som kom i samme forsendelse som din fisk, eventuelt hvilke fisker som gikk sammen med dem der de ble kjøpt. Ofte kan disse andre fiskene indikere landet eller området fisken kommer fra.

Jeg vet det er nesten umulig å få med alle disse dataene, men hvis man kan gi mer informasjon enn bare et bilde, kan det hjelpe til med å identifisere fisken.
BIGBrother
Jeg kjøpte tre stk apistogramma da jeg var hos aquamanias i går.

Jeg husker ikke hvilket kar du kjøpte i fra, husker bare at det var fra lang sida.
Var det noen av de nye?
Hvis det var det, så har leverandøren kalt de "Bimbo", "Marine", "Norberty I" eller "Fresa (Strawberry)"

Fiskene er VF og fra Peru. Vil anta at det bare er kalle navn.
Handelsnavnet Apistogramma "Norberty I" pleier å være Apistogramma norberti.

A. "Fresa (Strawberry)" skal være Apistogramma eremnopyge.

"Bimbo" og "Marine" er helt intetsigende navn, og kan være hva som helst.

Da får vi vente på bilder av fisken der de sorte markeringene synes tydelig, helst på både hunnen og hannen.

B. Amundsen
[QUOTE=BIGBrother]Jeg kjøpte tre stk apistogramma da jeg var hos aquamanias i går.

Jeg husker ikke hvilket kar du kjøpte i fra, husker bare at det var fra lang sida.
Var det noen av de nye?
Hvis det var det, så har leverandøren kalt de "Bimbo", "Marine", "Norberty I" eller "Fresa (Strawberry)"

Fiskene er VF og fra Peru. Vil anta at det bare er kalle navn.

Det var fra langsiden, ja.
Det var en av de nye typene. Jeg tror de gikk sammen med pygmépansermalle. Eller var det scalare? Slik jeg husker det var det et akvarie oppe, og det siste akvariet med dvergciklider nærmest sofaen og bordet. Ca midt på rekken av akvariene, hvis jeg husker riktig.

Jeg er ikke hjemme nå, så det er vanskelig for meg å forklare hvordan cikliden ser ut og hvor stor den er. Kamera har jeg heller ikke. Men når jeg kommer hjem skal jeg prøve så godt jeg kan å skrive så mye jeg kan, og ta mange fisker av fiskene.

Tusen takk for hjelpen så langt!
Tom C
Handelsnavnet Apistogramma "Norberty I" pleier å være [I][B][URLBLOCK1][/B][/I]. A. "Fresa (Strawberry)" skal være [I][B][URLBLOCK2][/B][/I]. "Bimbo" og "Marine" er helt intetsigende navn, og kan være hva som helst. Da får vi vente på bilder av fisken der de sorte markeringene synes tydelig, helst på både hunnen og hannen.

Jeg tror vi kan legge fra oss tanken om at det kan være Norberty eller Fresa. Etter de bildene på den tråden du la inn synes jeg de ikke ligner noe særlig. Det er nok en av de andre isåfall.
Vi får vente til jeg har fått noen flere bilder. Jeg kan vel også nevne at det er en av de apistogrammaene jeg har hatt som er minst aggressiv. Kanskje når den har blitt litt mer husvarm, vil den kvikne til.. (?)

Uansett, når jeg bøyer meg ned for å ta bilde av den, og presser det store objektet nesten inntil glasset rikker han seg ikke engang. Mens alle de andre fiskene skvetter til, er denne så godt som limt fast på samme sted. Helt merkelig, men på den annen side gir jo dette meg gode muligheter til å ta noen flotte bilder av han. :p
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap