Innrede scalare kar

Inaktiv bruker
Hei.
jeg har et 60 liters kar som jeg har black molly,guppi og mikkemusplaty i og en 120 liter som jeg har en slørhale i.
Skal fjerne slørhalen for regner med denne ikke går bra sammen med scalare ???
i 120 litern vill jeg ha scalare å prøve oppdrett. hvordan skal karret innredes,hvilkeplanter...osv. hvor mange scalare?? Hilket for må jeg kjøpe?
Har grus i karret så den byttes ikke ut uten NØD.
Takker for alle svar! Hadde tenkt å kjøpe de på mandag,men må også ha et sted til slørhalen hvor kan jeg ha den tro...?
Kristian.
Jeg mener bestemt at 120L er ALT for lite til Scalarer.
Ser du i databasen står der at de skal ha minimum 250L.
Ditt er altså under halvparten av minstekravet!
Og særlig høyden er viktig, husk disse blir høye!

Du bør iallfall ikke prøve å ha annet enn et Scalare-par i karet
om du likevel gjør dette.
De blir nemlig ganske så teritoriale under egg-og yngelpleie.
I en 120L kommer ikke fiskene stort mer enn 80cm fra hverandre,
og det vil nok en hissig scalare mene er for lite.
De vil derfor jage de andreinnbyggerne i karet til døde om nødvendig.

Inaktiv bruker
regna med fk ville komentere at det varite kar, men når de er små så er jo dette mere en stort nok må bare finne et større på 150-200 liter først så har jeg 120 litern til dem så lenge. Men hvordan innrede det.
Sorry, hører du ikke på fornuft får du ikke flere råd fra meg!
Inaktiv bruker
det var ikke meningen, men det er ganske lite,men oftest så er det noen som sier det ikke går å ha de opi der. Sånsett tenkte jeg at noen ville komentere det. På en annen måte syntes jeg ikke scalare er så store oppi der å jeg vet fler som har det i tilleg til gullfisk og masse annet, men det er jo fortsatt ikke trang plass!
Jeg er selvfølgelig snill med fiskene å setter de ikke i for små karrrrrr.
Hei Kristian, jeg ser dette har blitt postet under levendefødere du er selvsagt klar over at scalarer er eggleggere?

Innredningsvis er de ganske enkle, se på kroppsformen.
Scalarer er utviklet for å smyge seg mellom og inni trange åpninger for å unnslippe dyr som vil spise de. Planter/røtter/lekskjegler for discus eller greiner (for eksempel ubehandlet bambus) kan brukes til å lage horisontale flater fra bunnen helt opp til toppen av karet. Rett og slett en slalomløype under vann. Her vil de også legge egg.
Scalarer bryr seg ikke om de har sand eller grus i bunnen om karet er høyt nok.

120 liter vil bli for lite for fullvoksne scalarer å leve i. Disse blir store med godt stell, noe helt annet enn de eksemplarene man bruker å se i dyrebutikken.
Målene på en typisk 120 liter blir vel ca 80x40x40?
40 cm høyde blir for lavt da scalarene må løfte på "skjørtet" hele tiden og de vil likevel fort få skader på finnene.
For at de skal trives i et så trangt kar bør de nok allerede være et etablert lekspar så de ikke skader hverandre heller enn leker.
Min personlige erfaring er at scalarer er lettere å få til i flokker slik at når et par finner ut at det er lekstid smitter dette over på resten. Det er også slik de gjør det i naturen. Når yngelen er stor nok (eller død) finner de seg en ny partner om det er tid.
Et annet moment ved måten scalarer lever på i naturen, er de lever på dypere vann enn mange andre akvariefisker. Derfor legger de eggene sine på blader høyere oppe i vannet og yngelen går ikke ned på bunnen etter klekking som hos svært mange beslektede arter.

Jeg vet ikke om du har lest artikkelen om scalare oppdrett? Om du skulle få til oppdrett trenger du mye mer plass enn du har tilgjengelig for å få ungene til å vokse opp til salgbar størrelse.

Jeg drister meg til å komme med et velment råd:
Enten utsett scalare planene (det er ofte lekspar av disse til salgs for en grei pris) og velg en annen ciklideart, eller en annen familie, som vil trives og kan drettes enkelt i det karet du kan gi de. Du vil lære masse om oppdrett som du kan bruke når du senere går løs på drømmen om scalarer mens du dretter andre arter.

Her ble det mye kritiske innspill, jeg håper likevel du tror meg når jeg sier at jeg ønsker du skal lykkes. Hilsen Ola.

Verken skalare eller gullfisk har noe å gjøre i en 120-liter.

Vi kan ikke hamre det på plass i hodet på deg, men vi kan ikke si noe annet heller, siden det er det som er sannheten.

Hvis du vil ha råd som sier at det går greit med skalare i 120-litersakvarium, så tror jeg det er best at du spør noen andre steder enn her. For eksempel kan du jo spørre noen som ikke vet noe om fisk. Eller du kan spørre deg selv: Da får du jo nøyaktig de svarene du er ute etter.
Inaktiv bruker
tusen takk for tilbakemeldingene!
å takk ohr for rådene, jeg skulle hatt større akvarium,men det er så vanskelig å mange er innmari dyre. skulle hatt et 200-250 liter.
men det er også veldig vanskelig å finne et med lys og bord!
Må skyte inn at selv 200 liter kan bli i snaueste laget. Scalaren blir ikke særlig lang, men den blir veldig høy. I min 200-liter går det en liten scalare i påvente av å bli solgt, og det synes allerede at denne vil vokse seg til en størrelse som ikke egner seg i en 200 liter.

Synes du skal satse på minst 300 liter til scalarer.
Kvitt deg med gullfisken, denne passer heller ikke til 120 liter.
Jeg tror ikke du vil angre om du utsetter scalarene og heller prøver noe annet først, gi beskjed om det er intressant.
Det er som alle andre her inne sier at 200 liter dessverre også fort blir for snaut.

hvor er det egentlig dere har lært dere om scalare?

scalarer er mongame fisker som holder sammen livet ut. de yngler med jevne mellomrom, etter 2 uker sammen med foreldrene kan ta ut yngelen og fôre den opp, så de legger ganske fort nye egg, får ett par scalarer er det riklig med plass i et 2-250l kar, uten andre fisk i, ka bunn du har spiller ingen rolle siden disse fiskene her legger egg på glatte flate overflater. de liker godt beplantede kar som har god filtrering men med minimalt med strøm i vannet, da disse fiskene ikke kan svømme så kjapt/godt.

kjøper du deg en 6 stk viss de er små, kjøp helst 4-6cm store fisker (3hunner-3hanner) så holder det med 120l i en liten stund til du har fått kjøpt deg et kar til, (du kan gå inn på finn.no eller her på akvaforum og se etter billige kar, ofte ganske billig i forhold til butikkene. husk ikke ha fisk la med de da dette kan stresse de opp eller de mørbanker fiskene, små maller som klovnepleco ol. får være i fred siden disse liker og gjemme seg og er ikke så aktive.

siden de kan bli ca 20cm høye må de ha høye kar, men som små er ikke det største mostet, og at de skraper opp finnene sine i små kar er bare tull! de går på bunnen og skraper de opp uansett, men vil anbefale klatt grus eller sand da dette ikke tære så mye på finnene som.

og alle gjør feil når de er nybegynnere det at han spurte før han gjor nokke er vært og respektere, så alle dere idiotisk selvgode "veteraner" så må dere lære opp nybegynner en og slenge dumme idiotiske kommentarer som de gjør på barnehagen, sjerp dere.!

siden du er ny i scalareoppdrett så er det viktig at du får rikelig med info og du får støttende kommentarer sånn du får knisten til og bli til en flamme. ønsker deg all

lykke til håper du får det til.
c-j
så alle dere idiotisk selvgode "veteraner" så må dere lære opp nybegynner en og slenge dumme idiotiske kommentarer som de gjør på barnehagen, sjerp dere.!.

Hvor finner du "dumme, idiotiske kommentarer" i denne tråden?
Kampfisk
Verken skalare eller gullfisk har noe å gjøre i en 120-liter. Vi kan ikke hamre det på plass i hodet på deg, men vi kan ikke si noe annet heller, siden det er det som er sannheten. Hvis du vil ha råd som sier at det går greit med skalare i 120-litersakvarium, så tror jeg det er best at du spør noen andre steder enn her. For eksempel kan du jo spørre noen som ikke vet noe om fisk. Eller du kan spørre deg selv: Da får du jo [i]nøyaktig[/i] de svarene du er ute etter.

der va no en, istede for og hjelpe ;D
"Lærte mye av bøker, samt av og prøve og feile." her ser du et sitat fra tunderbrd, som også hadde en fryktlig stor flokk med store gullfisk i en 128l....
Inaktiv bruker
fikk akuratt meldig om at noen kunne selge meg et 250 liters kar for 1800 å da blir det kjørt på døra. så jeg er inmari ineressert i det ihvertfall. men må bli kvitt 60 litern skal jeg få plass.
Tusen takk for fine meldinger av alle som har noe positivt å si!...hehe.
c-j
hvor er det egentlig dere har lært dere om scalare?

Her er et par gode linker:

Les avsnittet:introduction, om du ikke blir overbevist kan du lese hele artikkelen om seriemonogami her:

Jeg tror du vil finne at forskerene i Brasil har andre funn enn livslang kjærlighet hos scalarer. Om du derimot har kun et par i karet vil de naturligvis som regel parre seg med den partneren som er tilgjengelig, "the need to breed".

Jeg kikket ikke så nøye gjennom tidsperioden de definerer som "breeding cycle" men vil vel anta at den er mer enn to uker fra frittsvømmende. Det er hvertfall ingen fordel å få de i lek så hurtig igjen, mye bedre å la yngelen gå med foreldrene så hua får spist seg opp etter eggleggingen (og hva skal du med 500+ yngel pr måned?)

De skraper ikke nødvendigvis opp finnestrålene sine på bunnsubstratet, men de må til stadighet "krympe seg" og folde sammen både rygg og analfinnen dette er ikke optimalt for fisken.
Som jeg har skrevet tidligere lever ikke disse på 30-40 cm dyp i naturen, at de går langs bunnen og sleper i bakken tror jeg handler mer om tilgjengelig plass enn fiskens ønske.
Her er en link som hvertfall viser Altum scalarer, selv om det er en annen art, i sin naturlige biotop:
Meget mulig de har film av vanlig scalare der også.

Det høres flott ut med nytt kar Kristian, lykke til.
scalarene går i en 720 10stk, godt beplantet, trur nok mer på egen erfaring, en en gjeng korrupte brasilske forskere. og he faktisk vært i colombia, å jeg vet hvor dypt de lever.

enkelt og greit ikke noe og disskutere lenger.
Korrupte forskere i Brasil? .... Sukk.
Sparesset
Korrupte forskere i Brasil? .... Sukk.

tror du må lese litt om Brasils historie før du sei nokke mer om det.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap