Noen spørrsmål jeg trenger svar på

har lete en god del rundt på AF men er en del ting jeg ennå lurer på.

palettciklide:
hva burde jeg mate de med?
mye eller lite planer?
hvor stor størrelse på sand?
lekshule med bunn eller grotte med sand i bunnen?

oppstart av akvarie:
hvor fort kan jeg sette plantene i akvariet ?
hvor mange grader under innkjøring?
hvor ofte vannbytte og hvor mye under innkjøring?
børe jeg sette litt fiskefor i akvariet så plantene får litt nering istarten?

takker for alle svar
palettciklide:

hva burde jeg mate de med? jeg brukte vanlig
tetra flakfor, og rødemygglarver

mye eller lite planer? funker fint uten og med planter prøvde begge deler å så ikke ut at de brydde seg så mye. men litt javamose for yngelen å gjemme seg i kan være fint.

hvor stor størrelse på sand? brukte biltema sand å det funker bra.

lekshule med bunn eller grotte med sand i bunnen? kokkosnøtt som er delt i 2 og lagde et hull på siden.

oppstart av akvarie:
hvor fort kan jeg sette plantene i akvariet ? vent til tempen er ca 15grader.

hvor mange grader under innkjøring? ta tempen som fiskene du skal ha krever.

hvor ofte vannbytte og hvor mye under innkjøring? vanbytte 1 gang hver uke eller 14 dag.

børe jeg sette litt fiskefor i akvariet så plantene får litt nering istarten? mat med fiskfor men dette er for at filteret ditt skal få litt bakterier å jobbe med. plantenæring fåes flytende og i tablett form mener jeg. (aldri brukt dette selv)
Hei

vi fikk og tak i filterguffe fra en kjenning som har akvarie, og derved fikk kick-starta karet... innkjøringstiden blir jo da forkortet...
Jeg vil likevel råde deg til å holde vannverdiene nøye med oppsikt, det hender at kickstarting slår feil.

Lykke til
Sparesset
Jeg vil likevel råde deg til å holde vannverdiene nøye med oppsikt, det hender at kickstarting slår feil.

enig her, sånne kickstarter er ikke så bra som det naturlige hendelser, paletter trives og yngles omtrent under alle innredningsforhold (sand må seff være der) yngel liker tetteplanter som f.eks javamose. fisk som vil kunne stresse de vil minke sjansen for masse yngel, og uten fisk er det letter og få yngelen opp.

lykke til videre
takk for gode tips

men noen som vet vilke sandtype/størrelse jeg burde bruke?
kan bli litt problematisk å få tak i biltemasand hvor jeg bor?
er der en elv, innsjø fjøre i nærheten der du bor da? holder om det er helt nedi 30-70 i blanding mellom sand og stein.
det er bunnfrys så får ikke henta noe dær:s hvor stor skal korna ca være i millimeter?
toppen 1,4 mm, men blanding med stein som er ganske store har ingen ting og sej.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap