Lite tangyanika

Hei.
Får nytt større akvarie på nyåret, og i den anledning tenkte jeg å gjøre om 54litern min til et lite biotopakvarie.

Trenger noen tips:
*Hvordan gjør man det får å lage et bakgrunnsfilter?
Tenkte bak noe sånt:
http://www.akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Baggrunde/Baggrunde/PrestigebaggrundROCK60x30cm

*Biltema sand ok for et sånt biotop?
*Regner med det er minimalt med planter
*Av fisk tenker jeg på et par Neolamprologus multifasciatus, og et par av noen jeg ikke kommer på hva heter, stripete som bor i steiner.

Hvordan ville dere innredet et sånt akvarie, og hva gjør man for å lage et bra bakgrunnsfilter?

Jørgen
Jeg lar andre ta seg av bakgrunnsfilter, men tror at det kanskje kan bli litt trangt i et så lite kar. Da et slikt filter tar opp en del verdifullt areal.

I et Tanganyikakar kan det være smart å ha et kalkholdig bunnsubstrat for bedre buffring av KH og dermed mer stabil pH. Selv bruker jeg en blanding av biltemasand, faxekalkgrus og korallsand.

Når det gjelder innredning bør du vurdere masse stein. Og gjerne plassere dem i separate hauger med åpne områder i mellom. Skal du ha multifasciatus er en del sneglehus et must.

Det er kanskje ikke nødvendig/heldig å sette inn flere arter i et slikt kar da multiene fort formerer seg og trives godt i en koloni med artsfrender.

Det finnes noen planter i hobbyen som forekommer i hobbyen, blant annet vallisneria, og det er en del plantearter som fungerer i hardt vann og høy pH. Så avhengig av om du ønsker en korrekt biotop med planter som kun finnes i sjøen eller ønsker noe grønt i steinrøysa kan du kanskje vurdere anubias og noen cryptocoryner. Feks. wendti og balansea crispitulata.
Den største utfordringen med planter i ciclidekar er at det kan bli en del graving som fører til at planten ikke får vokse i fred.
vallisneria blir veldig høye og vekser veldig fort, og formerer seg like fort, så vil ikke anbefale de. de vil legge seg rundt heile karet, er røtene i den eine delen av karet så er bladene i den andre delen.

sand: evt grå sand som finnes innsjøer/fjæra. blandet med evt finknuste skjell.

stein, må ha litt størrelse, (7cm og oppover).

planter er det evnt anubias og litt treigvoksene planter, men i begynnelsen av innkjøringsperioden er det en fordel og ha raskt voksende planter som tar opp overskuddsnæringen, så du vil minimale algevekst.
Ser jeg skrev litt feil og gjentok hobbyen fremfor å få frem at vallisneria forkommer i Tanganyikasjøen.
Og når de blir for lange klan de klippes og blir det blir for mange planter er det bare å luke unna litt og selge eller gi bort overskuddet.
Humunuku
Ser jeg skrev litt feil og gjentok hobbyen fremfor å få frem at vallisneria forkommer i Tanganyikasjøen. :-) Og når de blir for lange klan de klippes og blir det blir for mange planter er det bare å luke unna litt og selge eller gi bort overskuddet.

daså. ja det er bare og klippe de ned. og gi/selge avleggerene.
Finns noen vallisneria typer som ikke blir mere en 20-30 cm.
Et bakgrunnsfilter i et så lite akvarium vil etter min mening stjele for mye plass
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap