Muggne apistoegg, smitter de friske egg? hva kan gjøres?

Så veldig tidlig at det var en del Apistogramma hongsloi egg som ble hvite pga at de ikke var befruktet. Et nytt problem har dukket opp og det er at disse eggene begynner å mugge og ser ut til at det smitter over på de eggene som snart bør klekke.

Lurer derfor på om det blir for lite sirkulasjon i nøttehula, med et så lite hull. Tidligere har jeg hatt forholdsvis store hull i nøttene.... og aldri hatt det problemet med mugg.

Med cory og ancistrus egg er det ganske enkelt å fjerne dårlige egg, men hva med apisto egg som er brøkdelen så store? Tom C eller Tom K eller noen andre som er innom her som aner hva jeg KAN gjøre, eller er det ikke noe å få gjort?

Om de få eggene som er utenfor "faresonen" klekker er det ikke mange yngel som kommer, men vil gjerne ha frem de få som evnt kommer.

Glad for alle svar som er meg til hjelp
Prøvd å senke pH loffa? surtvann skal forebygge / hindre sopp mener jeg å ha lest.
En atferdsfrisk hunn spiser vel opp mugne egg og ordner sirkulasjon med vifting om hun mener det er nødvendig.
Flere av mine hunner har gravd igjen åpningen på kokosnøtthuler slik at det blir lite til ingen sirkulasjon inni der utover det hunnen skaper selv.

Om du ser at eggene begynner å bli lodne er de definitivt mugne (du har drettet mye fisk så du vet hva jeg mener), men noen apistoer legger egg med andre farver avhengig av hva de har spist.

Trym har et godt poeng i å sjekke om vannet er surt nok og inneholder hummussyrer/tanniner fra eik eller lignende, ellers så er det nok bare et treningsspørsmål.
Om huleåpningen er trang er det mulig det har foregått en utvendig befruktning, det gir like god treffprosent som innvendig. Dog krever det at hannen fyrer av i riktig retning, mulig han trenger litt øvelse.

En vanlig feil hjemme hos meg er at akvaristen blir litt ivrig og sjekker litt for ofte og invaderende så hunnen "går av reiret".

Hilsen Ola
ohr
Om du ser at eggene begynner å bli lodne er de definitivt mugne (du har drettet mye fisk så du vet hva jeg mener), men noen apistoer legger egg med andre farver avhengig av hva de har spist. Trym har et godt poeng i å sjekke om vannet er surt nok og inneholder hummussyrer/tanniner fra eik eller lignende, ellers så er det nok bare et treningsspørsmål. Om huleåpningen er trang er det mulig det har foregått en utvendig befruktning, det gir like god treffprosent som innvendig. Dog krever det at hannen fyrer av i riktig retning, mulig han trenger litt øvelse. En vanlig feil hjemme hos meg er at akvaristen blir litt ivrig og sjekker litt for ofte og invaderende så hunnen "går av reiret". Hilsen Ola

Takk for svar begge to. Ah så dum jeg er, selvfølgelig har jeg glemt eike blader. Har hatt det i alle tidligere Apistokar. Der er nok deler av grunnen. Disse trenger nok også litt trening Ola, da dette er første kullet deres etter at de kom fra butikk. En klassisk feil jeg har og sikker mange andre er at det ikke kommer egg og yngel fort nok. Dette stresser ikke bare akvaristen, men også fiskene. Huleåpningen er ikke så trang at hannen ikke kommer inn, da åpningen er 20mm-22mm. Jeg kunne telle mellom 25 og 30 ubefruktede egg hengende i "taket" og veggen i hula. De gule er borte og ahr muligens klekket og falt til bunn, i sanden.

Har også et annet spørsmål til dere gutter....

Når hun spar ut sand av hula, slik denne hongsloi hua har gjort, gjør hun det for å lage en grop i sanden til ynglene, eller foretrekker hun å grave ned til glasset og BB?

Har nok 6-7 cm sand i det karet så da blir det evnt mye spytting på henne

Skjønner jeg nå må ut å jakte på eikeblader, for det er det tomt for her, søren.
Du trenger jo ikke eikeblader Loffa, er jo enklere å kjøpe ugjødslet torv. Tiurtorv fra plantasjen funker bra i følge Tom C.

Hva er forresten phen i karet ditt loffa?

Angående graving, så prøver hun å tette hullene, for å hindre intrengere.
Kan jo se på bildet under:P der har det plitt en sandvulkan
Jeg signerer innlegget til Tom K her!
Jeg bruker selv tiurtorv, og min ph er i hvertfall under 5.5 da den er knallgul!
Apistoene virker mer vitale og mye sterkere i farvene nå, enn da jeg hadde de i ca pH 6.5-7

Jeg har litt annerledes kokkoshuler enn deg loffa, og hua mi spytter kun ut sand for å dekke ingangen.
Tom K:
Loffa sjekker aldri ph Det sa han til meg iallefall Så jeg tror ikke han vet ph i akvariene sine.
Det er riktig som Mona skriver. Jeg aner ingenting om ph, kh eller hva alt dette greiene heter, i karene mine. Føler at disse målingene tar overhånd for enkelte, og har egentlig etter egen mening ikke hatt det behovet.

I tidligere kar med cory og apistoer har jeg hatt eikeblader etter å ha lest om dette blant annet hos Mona.

Denne tiurtorven, skal den legges i bunn av karet, på lik linje med eikeblader eller på noen annen plass?

Som derer ser av bildene i innlegget her, har jeg boret hullet ganske høyt opp på nøttene. Burde jeg kanskje hatt det lenger ned, evnt helt nede i grusen?
Jeg siler vannet over tirutorven som er puttet i en strømpe. Andre ganger fyller jeg 10L bøtter med vann og putter i en strømpe med tiurtorv i hver bøtte og lar det stå 1-3 dager.
Visst du vil ha det i bunnlaget, trur jeg det beste ville være å legge et lag med sand over, visst ikke vil det bli veldig grumsete vann. Mine apistogramma rositae lekte og la egg rett etter et vannbytte der jeg silte vannet over en strømpe med torv. Vannet ble jo veldig grumsete, men dagen etter så jeg mye sterkere farve på både hannen og hua. De triver så mye bedre i ph som er tilpasset dem.
Om du har oppi eikeblader, så skal det vel sies at de fleste mener at dette ikke forandrer ph så altfor mye ( svakt senkende ).
Jeg har disse bladene i mine karr for å etterligne biotopen de kommer fra, jeg angrer som en hund på at jeg ikke plukket flere i høst.

Jeg legger med et bilde av hulen de legger egg i hos meg, dette fungerer veldig greit for meg, og hua spytter ut sand for å dekke til inngangen slik at hun føler seg trygg.

Ellers skal det sies at Tom C og Tom K har mye mer erfaring enn meg på dette temaet
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap