Sebra ciklide i 230l

Hei, jeg har et 230 liters Cayman akvarie som jeg har lyst til å tømme litt for fisk og putte i litt Sebra Ciklider. Nå har jeg 2 stykker, en jente og en gutt. Jeg tror ikke at de har dannet et par. De er ganske små, gutten er ca 6 cm lang og jenta er ca 4-5 cm lang.

Mitt spørsmål er: Hvor mange sebraer kan jeg ha i akvariet?

Har noen andre hatt andre ciklider sammen med dem?

Angriper de Ansistrus/Pleco, i størrelsen 5-8 cm?

Noen som vet om man kan ha Kinesiske eller siamesiske algespisere oppi, eller om man kan ha begge deler sammen?

Kan man ha Palettciklider med dem?

Håper noen kan gi meg et bra svar!

MVH Carl
Hei!

Husk at du har en del sør amerika fisk oppi der, de trives jo best i surt vann, mens sebra ciklider er fra mellom amerika og trenger litt hardere vann.
Du kan ha en jente eller et par til oppi der men da må du lage huler og sånt to forskjellige steder i karet slik de ikke sloss eller dreper hverandre.
Tror det går an med paletter også, de skal jo ha ca. samme PH.
Emil
Å putte sebraciklider og palettciklider sammen kan bli en spennende opplevelse... Begge artene kan oppleves særdeles aggressive rundt lek, og jeg vil nok tro at disse vil ha ihjel hverandre etterhvert.

Sebracikliden er ingen ryddig fisk, den kan både grave og nappe røtter helt til du ikke har planter igjen. Dette krever derfor et kraftig filter. Sebracikliden er ikke så fredelig at jeg ville hatt den med scalare, etc, mange mener at denne cikliden kun bør holdes med sterke, robuste arter og ha plenty med gjemmesteder for annen fisk.
Min erfaring er at sebracicliden er enormt agressiv når de har yngel eller egg. Den gangen jeg hadde sebraer så hendte det stadig vekk at de gitt til angrep på hendene mine når jeg fikset i karet, samt alt annet som var i karet uavhengig av størrelse. De egner seg kun med større ciclider som også tåler en trøkk. Større zebraciclider tar livet av palettciclider lett. Mye stein,grus og huler, lite planter er flott for sebraene.
mine sebraer har faktisk vært veldig rolige, men jeg har egentlig lyst til å selge all fisken i akvariet ( unntatt palettene) for så å putte i noen dvergciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap