Er skalarer som river opp plater og spiser de en vanlig problemstilling?

Har 2 relativt små skalarer (ikke viltfangende) i en 180 liter med annen mindre fisk og diverse planter. Skalarene river opp blader fra disse plantene og spiser tygger i seg endel av disse. Hver dag flyter det nye blader på overflaten som disse rakkerne er ansvarlig for. Er dette vanlig eller har jeg rett og slett fått litt smågale fisk ?
Du har nok fått litt smågale fisk ... alle skalarer er gale.

Men du kan jo vurdere å gi dem noe plantefôr innimellom, så blir de kanskje litt mindre sultne på det som vokser i akvariet.

(Eller de plukker på plantene fordi de leter etter et sted å legge egg ... men hvis ikke skalarene er voksne, er det ikke spesielt sannsynlig.)
Scalarer er en rovfisk, men de har åpenbart litt behov for grøntfôr i blant. Mine pleide jeg å fôre med "ugress" i form av andemat, dvs akvarieplanten som heter andemat. Det var bare å legge en liten neve av dem i overflaten og i løpet av noen dager hadde scalarene spist dem opp.

Så lenge jeg hadde scalarer, så spredde andematen seg aldri som ugress her hos meg - scalarene spiste dem opp før den tid. Disse andematene er jo ellers kjent for å være en pest og plage pga sin hurtige spredning.

Gi scalarene dine et salatblad i overflaten og se om de vil ha, evt kan du kjøpe en boks med grønt flakfôr. Det finnes av bl.a. merketTetra. Boksen har grønt lokk.
Takker for svar !

Grøntfor blir løsningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap