Ildbuk

Jeg har nå bestemt meg for å selge alle fiskene i 230 liters karet mitt ( unntatt mallene ) og prøve å starte med oppdrett av Ildbuk.

Men nå er jo jeg vant til å ha flere fisk i karet samtidig, og vil gjerne ha et par andre fisk sammen med Ildbukene. Det trenger ikke å være noe lekspar ( for det ville jo egentlig vært veldig dumt å ha ), men jeg vil bare ha noen andre fisk, som for eksempel: Sommerfuglciklide, noen dvergciklider ( ikke apistogramma ), og synes at løvehodeciklider er veldig kule også.

Noen som kan gi meg litt hjelp?

kom gjerne med forslag om andre fisk jeg kan ha med dem.

Alle svar mottas med stor takknemlighet!

MVH Carl
Hei!

Jeg har hatt Ildbuk i tre år!
Har fått de til å leke tilsammen 4 ganger, hunnen min døde for rundt en uke siden, mens den hadde yngel, ingen overlevde.
Men ildbuk er en veldig fin fisk og anbefaler den på det sterkeste.
Mye planter er ikke nødvendig, men mye stein og røtter som danner huler og gjemmesteder.
Den lever vilt i mellomamerika, det betyr at den ikke bør ha for surt vann.
Ha Phen på rundt 6,5 til 7,2.
Den er veldig agressiv i lekstiden, vil ikke anbefale å ha dem med noen andre ciklider.
Du kan ha L-maller og levendefødende som Platy eller litt mer spessiell levende fødende som endlers eller sump molly.
Tempen bør holdes stabilt på 27-29 grader.

Emil
Tusen takk for fint svar.
Akvariet har mange gjemmesteder, og jeg planlegger å kjøpe en skifer hule og en rot til.

Beklager for tapet av jenta

Lykke til videre.
Får skaffe meg en ny jente.
Mine har lekt uten huler utenom første gangen, da la de egg i en kokosnøtthule
Lykke til med oppdrett! Du får det mest sanmsynlig til vis du holder vannverdiene stabile og slikt

Emil
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend d Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap