Jagende palett.

Jeg hadde to hanner som sloss, men i går fikk jeg byttet den ene hannen inn i en hunn.
Når jeg kom hjem tok jeg ut hannen og la i en bøtte med luftpumpe. Lot hunnen gå alene og bli kjent i litt over to timer før jeg slapp hannen ned til henne.
Først var han litt nysgjerrig ,men begynte å jage henne nesten med engang.
Hun gikk fra å være knall lilla på buken til å bli helt grå.
I dag ser jeg at han fremdeles jager og vil ikke ha noe med henne å gjøre , selv om hun prøver å næreme seg han innimellom.

Skal jeg gi det noen dager (en uke) og se om det ordner seg ? er redd hun skal bli skadet.
Hunnen er ganske liten samenliknet med hann , kanskje en tredjedel. Men hun er parringsklar.
Inaktiv bruker
Du er sikker på at det er en hunn og ikke bare en liten hann?
Ja denne gangen er jeg sikker. Hun var helt lilla , som sagt, og veldig rund rundt magen.
Den store sinte hannen er flyttet. Hunnen ble så stresset av han, gjemte seg hele tiden, og jeg var redd han skulle skade henne. Nå har hun fått tilbake den lilla fargen og svømmer fornøyd rundt. Vil nok etter hvert finne en passende hann til henne.
Tror nok hannen er fornøyd også når han fikk dobbelt så stor plass å svømme på.
Jeg har nesten det samme problemet... Min hann lever livet i det lille mellomrommet mellom bakveggen på akvariet og lavasteinveggen foran. Han stikker kun ut en liten tur i forbindelse med fòring, og hvis han da tilfeldigvis treffer på hunnen så er det jaging og ikke lek. Jeg lurer på om han er homo, eller kanskje hun er for ugly!?

Jeg overtok disse som yngel og syntes den gang at jeg så god forskjell på kjønnene, og at jeg utvilsomt hadde en hann og en hunn, men nå er jeg ikke helt sikker lenger.

Har lest at hunnen er rundere i kroppen, har et lilla skjær i kroppen og en avrundet ryggfinne. Min "hunn" er litt lilla og rundere i kroppen, men ryggfinnen er lang og spiss og ikke lik noen av de hunnene jeg har sett bilder av på nett.
Den som lever i bakgrunnen er definitivt en hann. Ryggfinnen har en kjempelang spiss og den har kraftig oransje flekk på halen.

Er det noen idiotsikker måte å finne ut om det håper er en hunn faktisk er det?
På en engelsk side var det en som skrev at hunnen skulle ha en gul stripe på ryggfinnen og det har min, men jeg synes samtidig at jeg ser antydning til det på hannen også.....
Hvis hunnen din er større enn hannen vil disse aldri leke.
Hun vil ha en hann som er større enn seg.

Men nå som jeg har fått yngel på de palettene jeg har på jobben er det ikke så viktig at de yngler de jeg har hjemme. Så de får bo i hvert sitt akvarie. Det er en fin fisk uansett. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap